Windows 10

Kovalevy on useimmiten rikki jo ostaessa. Silloin oireet ilmaantuvat muutamien kuukausien päästä käyttöönotosta kun levy alkaa täyttyä. Aluksi se voi pelata ihan hyvin, kun sitä ei ole täytetty eikä käytetty. Siinä käyttöjärjestelmäketjussa kerroin omasta kokemuksestani. Kun ostaa uuden kovon, olisi hyvä kysyä siitä, että paljonko rikkinäisiä sektoreita tarvitaan, että saa uuden levyn. Takuissa on suuria eroja.

[quote=“vilhelm, post:20, topic:2146”]Asensin Windows 10. Kai se maa nielee nyt sitten läppärini ja kaikki tiedot minusta siinä mukana.
Pitäisi varmaan siirtyä Linuxiin…[/quote]

Joka asentaa Windowsin koneeseensa, olkoon saastainen iltaan asti, eikä hänen ole lupa lähestyä temppeliä ennen seuraavaa täysikuuta.

En minä kyllä arvannut, että tämä näin pessimististä on. Esimerkiksi Linux ohjelmistoista Ubuntun voi asentaa Windowsin rinnalle. Siinä voi sitten miettiä, mitä tietoja laittaa jommalle kummalle.

Tuollainen konfiguraatio minulla on juuri siinä toisessa, paremmin toimivassa läppärissä: partitioitu kovalevy, yhdellä partitiolla Windows 10 ja toisella Ubuntu Linux 14.04. Yleensä käytänkin Ubuntua, Windows on asennettu muita perheenjäseniä varten (ovat jästejä, eivät nörttejä ;-).

Mutta ihme ja kumma, sain tänään lopulta sen riesakoneenkin toimimaan Windows 10:llä. Koko sunnuntai siinä kyllä meni, aamujumalanpalveluksesta alkaen. Tuhlasin ensin liikaa aikaa keskustelemalla Microsoftin tuen kanssa, sillä ratkaisua ei heiltä saanut,eikä Insider-tietolähteistä.ainoastaan ehdotuksia tyyliin “kokeile tätä”, mitkä johtivat minut vain uusien sotkujen ja pulmien jäljille.

Tosiaan:

• koneessa ei pystynyt ajamaan Shutdownia,

• ei Troubleshootingia,

• ei Windows Updatea, mitä ei saanut myöskään pysähtymään ja uudelleenkäynnistymään, eikä sen prosessia kuolemaan.

• konetta ei pystynyt palauttamaan Windows 7:aan, (Tiedostoja ei ole)

• koneeseen ei pystynyt tekemään Repair System, ei Reset Windows, eikä edes puhdas Windows 10 uudelleenasennusta

• uudelleenasennusyritys tekemältäni Win10 DVD:ltä pysähtyi siihen, että asennus pyysi drivereita, voidakseen lukea sitä DVD:tä, miltä asennus oli kuitenkin alkanut??? Mistään en ole löytänyt siihen läppärin Matshita DVD-asemaan kymppidrivereita, enkä juuri muunkaan version.

Lopulta formatoin systeemilevyn ja kytkin ulkoisen Optiarc DVD-aseman USB:n kautta koneeseen, ja siltä onnistuin uusasentamaan Windows 10:n.

Vielä kone kompastelee, kun yritän ajaa Windows Updatella draiveripäivityksiä, mutta ainakin Update pyörii, ja Hurraa -pystyy ajamaan Shutdownin ilman Kernel-prosessin hibernaatiota!

Seuraa erittäin tyhmä kysymys:

kun päivittää käyttöjärjestelmän niin pyyhkiytyvätkö kaikki tiedostot kovalevyltä siinä samalla? En ole ikinä päivittänyt käyttöjärjestelmää vaan uusi on tullut aina uuden tietokoneen mukana. En nyt ole aikeissa vaihtaakaan käyttöjärjestelmää, koska nykyinen Windows joku (::)) toimii ihan hyvin. Kaiken varalta vain kyselen.

Windows 10 asentaessa (päivittäessä) ei pyyhkiydy, jollet erikseen muuta sitä poistamaan eli raksi toista vaihtoehtoa. Mutta jos asentaa, niin varmuuden vuoksi on hyvä kaikki tärkeä tallentaa muualle. Itse asiassa se on hyvä tehdä muutenkin. Kaikesta huolimatta itse käytän onedrivea, mutta ymmärrän, jos joku ei sitä halua käyttää. Samaten teen cd:n. Mutta monta kertaa jälkijunassa. Eli silloin kun saan aikaiseksi sen.

Varmaan koko ajan sinun konetta päivitetään.

Täällä on hyvä ohje Windows 10 asetuksiin. Valitettavasti se on vain englanniksi.

http://lifehacker.com/what-windows-10s-privacy-nightmare-settings-actually-1722267229

[quote=“Piisamirotta, post:27, topic:2146”]Täällä on hyvä ohje Windows 10 asetuksiin. Valitettavasti se on vain englanniksi.

http://lifehacker.com/what-windows-10s-privacy-nightmare-settings-actually-1722267229[/quote]

Murossa on juttua helposta tavasta (valmis työkalu) vaikuttaa tuohon Win 10 tiedonkeruuseen, jos tahtoo.

Itse suhtaudun tiedonkeruuseen siten, että jos joku minusta tietoja kerää, ja yrittää keksiä löydoistään jotain loogista pattern:ia, niin sekoaa itse totaalisesti.

Reddit-käyttäjältä yksinkertainen työkalu Windows 10:n seurantatoimintojen poistoon ? Muropaketti

[quote=“Sakarja, post:22, topic:2146”][quote=“vilhelm, post:20, topic:2146”]Asensin Windows 10. Kai se maa nielee nyt sitten läppärini ja kaikki tiedot minusta siinä mukana.
Pitäisi varmaan siirtyä Linuxiin…[/quote]

Joka asentaa Windowsin koneeseensa, olkoon saastainen iltaan asti, eikä hänen ole lupa lähestyä temppeliä ennen seuraavaa täysikuuta.[/quote]

Ei ihme, että oli likainen olo koko sen päivän.

Minkälaisia kokemuksia on Windows 10 ja ohjelmien yhteen toimisista?

Minulla Abode Digital Editions temppuilee. Se menee tilttiin ja ongelman pystyy kiertämään sammutelulla ja käynnistelyllä. Minulla on yksi E-kirja, jonka tilasin opiskeluja varten, jota pitää tarkkaan edestakaisin lukea. Tämä vähän hidastaa oppimista. Mullakin kun jää jossain aikaa, niin yritän hiukan päästä eteenpäin. Siinä ei sitten paljon kerkeä, kun ohjelma menee tilttiin ja hyvässä lykyssä Windows alkaa määrittämään päivityksiä. Eikä tuota ohjelmaa pysty sulkemaan kuin sillä, että sammuttaa koneen.

En ole muita tällaisia havainnut. Ei auta kuin odottaa, sammutella ja taas odotella. Vaikka mieli siinä tilanteessa tekisi…

Minulle tuotiin vanha kannettava, joka pitäisi korjata. Vanhalla tarkoitan Vistaa, joka on päivitetty. Tuuletin oli jumissa. Sen sain liikkeelle. Mutta nyt pitäisi saada update toimimaan. Viimeinen päivitys on tapahtunut tammikuussa 2015. Korjaus työkalut korjaa, ja kävin Microsoft fixitillä läpi, mutta ei löydä päivityksiä. Ihan sama tilanne, kuin pojan koneessa. Ajattelin antaa vaan nyt pyöriä. Jos vaikka lakaisi jossain vaiheessa päivittää. Olenkohan liian utopisti, kun ajattelen, että jos siihen sais kympin asennettua.

Kautta aikain ja versioiden on Win Update saanut jalkojaan solmuun, ja joko pyörii päättymättömässä umpiloopissa tai ei käynnisty lainkaan. Tähän on useitakin mahdollisia syitä: rekisterin virheet, systeemin muut virheet, epäonnistunut päivityskitti, kaatuneet päivitykset jne.

Microsoftin tukisivuilla on tarkistus- ja korjaustyökaluja ynnä monivaiheisia korjailuoperaatioita, millä Win Updaten saa potkittua liikkeelle. Niitä vain joutuu käymään läpi ja kokeilemaan useampia, koska eri virhemekanismeja tuolle on niin paljon.

Toinen Win 10 päivitetty koneenikin oli parissa päivässä Win Update jumissa, joten “parhaat” vanhat ongelmat on siis säilytetty yli versioiden.

Vista oli niin raskas rohjake, että 10 pyörii varmasti samassa koneessa. Ainakin itselläni on kaksi muinaista Vista-konetta, 7-8 v vanhoja, mitkä on aikanaan päivitetty Win 7:ksi ja nyt kesällä Win 10:ksi.

Kannattaa toki katsoa Win 10 requirements, muistaakseni min 1GB keskusmuistia (miel. 2GB) ja n 1GHz cpu jne. Mutta nuohan löytyvät, samoin kuin tarkistustyökalu, MS:n sivuilta. Kannattaa ajaa se tarkistustyökalu, se kertoo, riittävätkö HW-rahkeet.

Päivittää ei Vistaa voi, vaan joutuu tekemään “puhtaan” täysasennuksen saadakseen Win 10:in. Siinä menee sitten kaikki asennetut muut ohjelmat sileiksi.

Windows Update on kyllä ärsyttävä. Juuri pari viikkoa sitten ammattinörtti mieheni yritti oikoa mun äidin koneesta outoa päivityspulmaa. Ei ratkennut. Välillä näyttää että päivitykset on asennettu, välillä että jotain vanhoja on asentamatta, ja kaikki päivityksiin liittyvä toimii älyttömän hitaasti. Ihan outoa. Eikä ole edes kovin vanha kone.

Minulla on ihan tuliterä kone ja päivitys on aivan järkyttävän hidasta. Kone on muutenkin hitaampi kuin vanha läppäri ja nyt täytyy tehdä semmoinen temppu, että koneelta poistetaan turhia ohjelmia, jotka hidastavat käyttöä.

Jos koneella on hyvin toimiva Windows 8.1 niin en suosittele päivittämistä Windows 10:een ainakaan vielä.

Olen tyytyväinen, että toisen koneeni näytönohjain ei sallinut päivitystä ja nyt minulla on sitten vielä yksi hyvin toimiva kone (8 vuotta vanha pöytäkone) ja yksi huonosti toimiva pari vuotta vanha läppäri, johon tuo päivitys nyt sitten tuli asennettua.

Windows 8.1:llä toiminta oli nopeaa ja virheetöntä, mutta kympin mukana tuli liuta ongelmia.

Pahin ongelma on se, että esim Control Panelin eräiden alasivujen päivitys kestää minuuttitolkulla, kun päivittymiseen pitäisi mennä vain sekunnin murto-osia. Kokeilkaa omien koneidenne kanssa miten sivu “Devices and Printers” päivittyy…?! Windows 8.1:ssä päivitys on välitön ja kympissä kestää useita minuutteja.

Veikkaan, että kymppiin on tulossa parannuksia vielä lähitulevaisuudessa, mutta jos on tarkoitus käyttää konetta tehokkaasti, niin kannattanee antaa toisten testata keskeneräiset tuotteet ja siirtyä itse vasta mukaan, kun tavaran kypsyys on riittävä.

Nuo Devices & Printers -ongelmat voivat johtua siitä, että Windows yrittää etsiä sopivia drivereita (laiteohjain-ohjelmia), mitä ei löydy.

Itsellänikin yhdessä koneessa oli vanhan DVD-aseman driveriongelmat haittana. Laitteen valmistajalta ei ollut tullut päivityksiä seiskan jälkeen, ja kymppi ei enää toiminut seiskalle sopineen driverin kanssa. Ongelmalliset driverit pitää uninstalloida ja siivota pois koneesta, niin Windows ei tuhraa niitten kanssa.

[quote=“Sakarja, post:36, topic:2146”]Nuo Devices & Printers -ongelmat voivat johtua siitä, että Windows yrittää etsiä sopivia drivereita (laiteohjain-ohjelmia), mitä ei löydy.

Itsellänikin yhdessä koneessa oli vanhan DVD-aseman driveriongelmat haittana. Laitteen valmistajalta ei ollut tullut päivityksiä seiskan jälkeen, ja kymppi ei enää toiminut seiskalle sopineen driverin kanssa. Ongelmalliset driverit pitää uninstalloida ja siivota pois koneesta, niin Windows ei tuhraa niitten kanssa.[/quote]
Katsoin laitehallinnan läpi. Siellä ei ollut ristiriitoja tai muitakaan kommervenkkejä, mutta neljä laitetta kuului kategoriaan “other devices” ja näytti siltä, että niille ei todellakaan ollut driveriä tarjolla.

Winwows kympissä muuten bluetooth kuulokkeet pätkivät rankasti ja Win8.1:ssä ne toimivat lähes tulkoon erinomaisesti.

[quote=“Sakarja, post:32, topic:2146”]Kautta aikain ja versioiden on Win Update saanut jalkojaan solmuun, ja joko pyörii päättymättömässä umpiloopissa tai ei käynnisty lainkaan. Tähän on useitakin mahdollisia syitä: rekisterin virheet, systeemin muut virheet, epäonnistunut päivityskitti, kaatuneet päivitykset jne.

Microsoftin tukisivuilla on tarkistus- ja korjaustyökaluja ynnä monivaiheisia korjailuoperaatioita, millä Win Updaten saa potkittua liikkeelle. Niitä vain joutuu käymään läpi ja kokeilemaan useampia, koska eri virhemekanismeja tuolle on niin paljon.

Toinen Win 10 päivitetty koneenikin oli parissa päivässä Win Update jumissa, joten “parhaat” vanhat ongelmat on siis säilytetty yli versioiden.

Vista oli niin raskas rohjake, että 10 pyörii varmasti samassa koneessa. Ainakin itselläni on kaksi muinaista Vista-konetta, 7-8 v vanhoja, mitkä on aikanaan päivitetty Win 7:ksi ja nyt kesällä Win 10:ksi.

Kannattaa toki katsoa Win 10 requirements, muistaakseni min 1GB keskusmuistia (miel. 2GB) ja n 1GHz cpu jne. Mutta nuohan löytyvät, samoin kuin tarkistustyökalu, MS:n sivuilta. Kannattaa ajaa se tarkistustyökalu, se kertoo, riittävätkö HW-rahkeet.

Päivittää ei Vistaa voi, vaan joutuu tekemään “puhtaan” täysasennuksen saadakseen Win 10:in. Siinä menee sitten kaikki asennetut muut ohjelmat sileiksi.[/quote]

Ainiin unohdin tämän ketjun.

Kone kuumeni ja sammui ja kuumeni ja sammui. Mutta onneksi tuuletin oli vain jumissa. Uptadekin alkoi pyörimään lopulta. Siis kyseisessä koneessa oli Vista alla ja se oli päivitetty Seiskaksi. Alustaminen ei onnistunut, jotta siihen olisi saanut Kympin. Olisin halunnut Vistaseiskasta eroon. Yksinkertaisesti tuoteavain numerot olivat niin kuluneet, ettei siitä saanut selvää, joten cd-asennus ei onnistunut. Mutta nyt on kone päivitetty Kympiksi ja onnellinen uusi omistaja käyttää sitä nyt. Minä tykkään kympistä, kun joutuu harmaita aivosoluja käyttämään. Kyllä siinä riskinsä on, jos ei osaa tehdä mitään ongelmille.

Minulla on tullut todella vähän käytettyä Windows 10:ä, tai yleensä Windowsia.

Päivitin toki kaksi läppäriä WIndows 10:iin, mutta toinen, mitä pääasiassa käytän, on Windows/Linux-dual-boot-konfiguraatio, ja boottaan siihen aina Ubuntu Linux 15.04 US -version. Linux nyt vaan on tehokkaampi ja vakaampi, joten tykkään käyttää aina sitä. Kympin boottaan tuohon koneeseen vain ehkä kerran parissa viikossa ajaakseni päivitykset. Toinen kone on muiden käytössä.

Ja nämä päivittäiset nettiselailut ja mailiasiat hoidan halpis-ale-Chromebookilla, missä ajan myös Ubuntu Linuxia, tässä versiota 14.04 US. Koneen varsinainen käyttishän on Chrome-selaimesta laajennettu Chrome OS, mutta sen rinnalle olen asentanut Ubuntu:n käyttäen ei-tuettua Crouton hackiä, crosh-shell:iä ja startunity-scriptiä. Toimii upeasti, vaikkei ole tuettu, on konfiguraatio parempi kuin toinen vaihtoehtoni beta-versio Chrome OS:stä. Tämä ei ole dual-boot, vaan nämä kaksi käyttistä ovat itse asiassa yhtaikaa päällä, ja niiden välillä voi vaihtaa lennossa Alt- Ctrl- Shift -> näppäilyllä. Vaihto tapahtuu tosiaan sekunnissa, molemmat käyttikset voivat käyttää samaa Googlen pilvipalvelua ja laitteen USB-muisteja, joten tietojen siirtokin käyttisten välillä pelaa ok. Kaikki tämä alle kilon painoisella, 1GB:n keskusmuistilla ja Intel -pikkuprossulla varustetulla mopolla, millä on vain 16GB (mutta nopeaa) massamuistia. Aika hyvä toosa siihen verrattuna, kun sen selainleluksi ostin puolellatoistasadalla eurolla Gigantin alekorista.

Chrome OS:hän on sangen rajallinen, mutta Ubuntu Linux puolella vain taivas on rajana: valmissoftaa löytyy, ja ellei löydy, niin koodaa itse.

Ubuntu on hyvä. Muistin taas, että täällä on tämä aloittamani ketju. En ole pitkään aikaan ubundua asentanut. Mietin, ettei ole sellaista konetta. Mutta onhan tuo pojan vanha. Tosin sen korjatessa ajattelin isännän olevan helppo käyttää. Mutta kun ei ”kirvenkään” kanssa saa sitä pakotettua. Sen rinnalle voisi asentaa siihen kympin rinnalle. Näkisi mitä siinä on muuttunut. Pitäisiköhän ihan loman kunniaksi. Löytyyköhän minulla tyhjää cd. Pitääpä mennä etsimään. Mun pitäisi muutenkin vanhoja tietoja kerrata, kun sain vävykokelaan houkuteltua ohjelmoinnin perusteiden kurssille. Alkaa ensi vuoden puolella.