Windows 10

Ajattelin, että laittaa aiheeni aihe Windows 10 osioon yhteiskunta, kun on tuo koulutuspolitiikkakin täällä. Mutta mietin, että onko tässä myös harrastuksesta kyse. Onhan aihe kuitenkin hyvin universaali. Siellä nyt kiinalaiset, venäläiset jne. laittavat samaa ohjelmaa kuin minä koneelleen.

Itse tein suuren urakan, kun asensin itseni ja muille Windows 10 koneelle. Mietin tässä, että onko muilla kokemuksia tästä ja mitä mieltä ovat?

Itse olen tosi tyytyväinen sen kamalan kasin jälkeen. Samaten olen miettinyt, että mikähän on motiivina tuohon ilmaiseen päivitykseen.

Itse aion pidättäytyä sepossa mahdollisimman pitkään. Tosin eilen uutisoitiin, että Microsoft ulotti käyttäjäseurannan koskemaan myös Windows 7- ja 8.1-käyttöjärjestelmiä. Ärsyttää, että pitää ylipäänsä käyttää aikaa tällaisten asioiden miettimiseen.

Miksi muuten perustit uuden ketjun, kun täällä on jo ennestään Käyttöjärjestelmäketju?

Windows 10 ja sen tietoliikenne - kaikkien aikojen haittaohjelma? - VerkonVaarat.fi

Niin tuo seppo on Windows 7. Niin tuo käyttäjä seuranta. Hyödynnetäänkö niitä kaupallisiin tarpeisiin, vai onko siinä kyse vielä muustakin.

Puhelin kysyy, että voiko paikallistaa. Jos haluaa navikaattorin tai Wilman toimivan puhelimessa, niin ainoa keino on antaa. Tosin olen puhelimen tiedot antanut, että sen voi paikallistaa. Jos joku esimerkiksi varastaa sen, niin tietää mihin viety. Kokeilin sitä niin toimi hyvin. Meidän osoitteesta löytyi.

[quote=“Eijamaria, post:4, topic:2146”]Niin tuo seppo on Windows 7. Niin tuo käyttäjä seuranta. Hyödynnetäänkö niitä kaupallisiin tarpeisiin, vai onko siinä kyse vielä muustakin.

Puhelin kysyy, että voiko paikallistaa. Jos haluaa navikaattorin tai Wilman toimivan puhelimessa, niin ainoa keino on antaa. Tosin olen puhelimen tiedot antanut, että sen voi paikallistaa. Jos joku esimerkiksi varastaa sen, niin tietää mihin viety. Kokeilin sitä niin toimi hyvin. Meidän osoitteesta löytyi.[/quote]

Oman puhelimeni sijainti näkyy jokseenkin 10-20 metrin tarkkuudella. Ulkona olen testannut kävelemällä talon ympäri ja se tosiaan näyttää minut jotakuinkin metrilleen.

Olen luopunut foliohatuista. Kaik on mennyt. Menköön loputkin.

Minä kanssa käytin ne foliot, noihin kilon kokoisiin tyhjiin muovisiin margariini purkkeihin, kun säilöin, jotta eivät astiat lopu kesken. (kujeilen)

Hymiöt ei toimi tässä Edgessä ja en jaksa vaihtaa selainta.

Windows 10 ja sen tietoliikenne - kaikkien aikojen haittaohjelma? - VerkonVaarat.fi[/quote]

Tieto lisää tuskaa, mutta mietin vain, kuka juutas jaksaa lukea kaikkea mahdollista, mitä nettiin kirjoitetaan.

Ja tähänkö pitäisi luottaa kun tiedon lähteenä on “muuan tsekkiläinen yksityishenkilö”?

Ja tähänkö pitäisi luottaa kun tiedon lähteenä on “muuan tsekkiläinen yksityishenkilö”?[/quote]Tieto on luotettavahkolta Verkonvaarat.fi sivustolta. Tähän astiset tiedotukset ovat olleet asiaa. Tutki sieltä. Seuraan sivustoa jatkuvasti. Ja eihän tuota mitenkään välttämättä kyseenalaistamatta jätetty. Kympin tiedonkakastuksesta puhuu tuo timonkin Mikrobitti-linkki ja että tauti leviäisi myös seiskaan ja kasiin.

[quote=“Eijamaria, post:4, topic:2146”]Niin tuo seppo on Windows 7. Niin tuo käyttäjä seuranta. Hyödynnetäänkö niitä kaupallisiin tarpeisiin, vai onko siinä kyse vielä muustakin.

Puhelin kysyy, että voiko paikallistaa. Jos haluaa navikaattorin tai Wilman toimivan puhelimessa, niin ainoa keino on antaa. Tosin olen puhelimen tiedot antanut, että sen voi paikallistaa. Jos joku esimerkiksi varastaa sen, niin tietää mihin viety. Kokeilin sitä niin toimi hyvin. Meidän osoitteesta löytyi.[/quote]
Siis vaatiiko wilma, että puhelimessa on paikannus päällä?! Onpa outoa.

Jos lataa Play-kaupasta Wilma ohjelman. Muistaakseni paikannus ja sitten luvan muuhunkin. Se ohjelma jonkun opiskelijan tekemä se on tosi kätevä.

Mietin noita ohjelmia, jotka pelaavat yhteen, niin pakkohan se on kerätä tietoja. Mietin Windows 10 päivitystä siitäkin kulmasta, että helpottaisiko tukea. Tai meinaakohan ne siirtyä laitteiden myyntiin. Mietin Windows puhelimia.
Laitan tähän tuohon Windows 7 liittyvän tiedon. Ainakin Talous Sanomien artikkelin mukaan jo Windows 7 on jo sama tietosuoja lausunto.

”Microsoftilla on ollut vuodesta 2009 eli Windows 7:n ajoilta käyttömukavuuden kehitysohjelmaksi kutsuttu työkalu, joka kerää käyttötietoja tietokoneesta.

Ohjelmaan osallistuminen on Microsoftin mukaan vapaaehtoista. Se on kuitenkin automaattisesti päällä, eli tietojen lähettäminen Microsoftille on estettävä itse.

Windows 7:ssä valinta on sijoitettu syvälle valikoiden uumeniin. Tietojenkeruun saa otettua pois päältä valitsemalla käynnistä > ohjauspaneeli > järjestelmä ja suojaus > tarkista tietokoneen tila > muuta toimintokeskuksen asetuksia > käyttömukavuuden kehitysohjelman asetukset ja täältä kieltävä vastaus.”

Kymppi ei ole ainoa Windows, joka kerää käyttäjätietoja | It-viikko

default.aspx

Sangen kaksinaisia kokemuksia: toinen päivitetty kone toimii kuin junan vessa (Acer läppäri), ja toinen on kuin tukossa oleva vessa (Asus läpänderi).

Asus on niin jumissa, ettei siinä pysty ajamaan edes troubleshooting:ia valmiiksi, konetta ei pysty ajamaan alas, shutdown jää hibernatioon. Systeemitiedostoja on korruptoitunut, mutta WIndows updatea ei pysty ajamaan, se on kuulemma käynnissä, mutta jumissa, eikä sitä voi pysäyttää ja uudelleenkäynnistää… jne.

Yritin palauttaa koneen seiskaan, mutta kuulemma ei ole tarvittavia tiedostoja jäljellä…

Nyt ajan koneeseen täysresetin, minkä pitäisi poistaa kaikki sovellukset ja driverit ja palauttaa Windows neitseelliseen alkutilaansa.

En tiedä onko syypää M$ vaiko koneen kasaaja A$U$, joka ei ole tehnyt driveripäivityksiä läppärille seiskan jälkeen. Ei löydy putiikin kiinalaisilta tukisivuiltakaan.

Mutta tämä ei todellakaan innosta päivittämään kaikkia suvun koneita kymppiin.

Kuulostaa kyllä siltä, että kovalevyssä on vaurioituneita sektoreita. Ei taida formatoinnit ymv. auttaa.

Niin, tokihan se tietoja kalastelee, jossain määrin, mutta asetuksia saa onneksi itse säätää.

http://pjarvinen.blogspot.fi/2015/08/windows-10-ja-microsoftin-tiedonkeruu.html

“Todellinen pihvi on siitä, että käyttäjien yksityisyys meni jo noin viisi vuotta sitten – eikä se silloin näyttänyt liiemmin kiinnostavan ketään, ei edes mediaa.” - Petteri Järvinen

Minulla Windows kasit päivittyi helposti. Mutta seiskojen päivitys oli vaikeampaa. Ennen asennusta tein varmistin, että kaikki päivitykset olivat. Alaikäinen lapseni oli keksinyt vielä hyvän kikan. Oli laittanut automaattiset päivitykset pois ja vielä kahdelta koneelta. Siinä sitten sainkin päivittää. Uptade ei sitten asennuksen jälkeen tästä huolimatta päivittänyt kuitenkaan kumpaakaan.

Toisen kanssa onnistuin lopulta, niin että asensin muutaman päivityksen kerrallaan. Toinen oli hankalampi, ei edes löytänyt päivityksiä ja lopulta otin Windowsin päivityksen cd:lle. Se vaihtoehto asentamisessa on. CD:llä on vielä vaihtoehto, että alustaa kiintolevyn. Tein tämän, mutta en ole varma oliko se tarpeen. Uptade ei asentunut heti silloinkaan, mutta jonkun aikaa etsien sitten lopulta suostui toimimaan ja sain päivitettyä molemmat ipanan koneet. Omalla seiskalla ei tätä ongelmaa ollut. Liekö johtunut siitä, että olin aina päivittänyt tai koneeni oli kuitenkin kai uudempi kuin lapsen. Joka tapauksessa nyt hänellä on kaksi hyvin toimivaa konetta toinen koulujuttuihin ja toinen pelailuun.

Niin, tokihan se tietoja kalastelee, jossain määrin, mutta asetuksia saa onneksi itse säätää.

http://pjarvinen.blogspot.fi/2015/08/windows-10-ja-microsoftin-tiedonkeruu.html

“Todellinen pihvi on siitä, että käyttäjien yksityisyys meni jo noin viisi vuotta sitten – eikä se silloin näyttänyt liiemmin kiinnostavan ketään, ei edes mediaa.” - Petteri Järvinen[/quote]Ei tuollakaan sanota, miten kalastelun voisi kympistä poistaa. Kasista, joka minulla on, tsekkasin, mutta siitä ei kyseisiä kalastuspäivityksiä löytynyt. En periaatteessa pidä ajatuksesta, jossa tietoja kerätään ja hyödynnetään tavalla tai toisella, siksi en juuri käytä pilvipalvelujakaan ollenkaan. Odottelen joka tapauksessa vielä pitkään ennenkuin kymppiin päivitän, jos päivitän ollenkaan. Koneen mukana tullut kasi toimii suht ok:sti, vaikka pidinkin seiskasta enemmän, se kone kuitenkin kuoli ennenaikojaan.

Älypuhelimien tiedonkeruu on tuttua, enkä pidä sitä nyt niin suurena ongelmana, puhelimella kun ei juuri mitään kovin ihmeitä tehdä muutenkaan. Applen IOS on ollut käytössä neljä vuotta ja olen siihen aika tyytyväinen. Androidia en hankkisi edes pahimmissa painajaisissani, sen verran pahalta Googlen tiedonkeräyspolitiikkka tuntuu, en edes Gmailia käytä kuin mainospostien vastaanottoon. Oma vakituinen postilaatikko on muualla. Ehkä jatkossa pitäisi siirtyä Linux-pohjaisiin juttuihin, mutta en oikein innostunut vielä pari vuotta sitten siitä, kun yritin vanhaa konetta saada uuteen elämään. Käytän MS 8.1, mutta en ole kirjautuneena mihinkään sen pilvipalveluihin, enkä muihinkaan, varsinkaan pysyvästi. Facebookit, Gmailit ja muut eivät ole koneellani koskaan juuri auki. Nekin on avattu epävirallisella nicillä, ei omalla nimellä. Periaatteessa otin foliohatun käyttööni jo silloin kun kaupat alkoivat tarjota etukorttejaan pari vuosikymmentä sitten. Edelleenkään minulla ei ole ainuttakaan etukorttia.

Etukorteissa on pari hyvää puolta: jos esimerkiksi jokin elintarvike paljastuu vaaralliseksi, niin sitä ostaneet tavoitetaan. Toinen etu on se, että se ohjaa kauppaa pitämään valikoimissa nimenomaan niitä tuotteita, joita ostat. Bonus-alennuksia en laske merkittäväksi eduksi, sillä maksaahan sen mammuttimaisen korttihärdellin suunnittelu ja ylläpitokin varmasti hyvin paljon.

Noihin kaupan etukorttein olen havainnut olevan jo aikaisemminkin kahdenlaista suhtautumista. Itseäni ei hetkauta yhtään se, että jos joku saa tietää mitä ostan. Ubuntu ihan hyvä ohjelma, mutta sitä voi olla tekemässä kuka hyvänsä. Mielestäni se on ihan hyvä juttu, mutta vielä saattaa olla vielä epävarmempaa kuka niitä tietoja kalastelee siinä.

Tämäkin tuli mieleen, että miten jos Windows tulee ainoaksi, jota Microsoft tukee noiden venäjä boikottien kulmasta. Siirrytäänköhän Venäjällä Linuksiin?

Ihan hyvä teoria muuten, mutta tuohon ongelmakoneeseen on juuri ennen päivitystä asennettu uusi levyasema. Tein vanhasta toimineesta Windows 7 -systeemilevystä täyskopion uudelle suurikapasiteettisemmalle levylle, vaihdoin sen läppäriin ja ajoin kymppipäivityksen tälle kopiolevylle.

Halusin kasvattaa levyn kokoa (750 Gb -> 1000 Gb) , ja näin minulla on vielä irrotetulla vanhalla levyllä Windows 7 systeemi.

Olenkin harkinnut asentaa tämän vanhan levyn koneeseen ja palata Win 7 käyttöön.

Asensin Windows 10. Kai se maa nielee nyt sitten läppärini ja kaikki tiedot minusta siinä mukana.
Pitäisi varmaan siirtyä Linuxiin…