Uusia moderaattoreita

Uusi foorumi tarvitsee vanhojen lisäksi uusia moderaattoreita, jotta keskustelu pysyy kurissa. Esitys ja puolto, niin moderaattorioikeudet napsahtavat. Esitän TV:tä ja Antti Valkamaa. Kummatkin ovat aktiivisia keskustelijoita ja kummallakin on taju siitä milloin ollan off-topicissa tai väärässä otsikossa

Ei Valkamaa! Minähän saan heti bannin…

Ehdotan Pseukkista. Ja ehkä xHEIKKIVx:ää, mikäli hän on tänne kirjautunut.

Mitäs ne moderaattorin oikeudet sitten ovat?

Tärkeintä olisi varmaan keskustelun ohjaaminen oikeisiin osastoihin, päällekkäisten keskusteluavausten liittäminen / laittaminen lukkoon.

Toisinaan tulee ilmiselviä häirikköjä, jotka voinee bannata kuka vain ensimmäisenä ehtii. Monimutkaisemmissa tapauksissa moderaattorien lienee syytä päättää asiasta kollektiivisesti.

Kannatan Anttia ja TV:tä.

Lisäksi ehdotan aktiikäyttäjistä Pileamia ja Pseudo-Silvanusta (tai mikä se nimimerkki nyt sitten onkaan).

Tällä kertaa se on Pseudo-Silvanus. Mietin hetken, ottaisinko Pseudo-Dionysiaan, mutta en sitten viitsinyt.

Toinen hyvä ois voinu olla Trito-Pseudo-Dionysios.

Esitän myös Rapanhapakkoa ja Samelia.

Asianomaisten tulee ilmaista selkeästi myös oma suostumuksensa. Pitänee odottaa pari päivää ja jos ei tule vastalauseita, niin annetaan modeoikeudet esitetyille ja kannatetuille henkilöille.

Kannatan Pileamia ja Rapanhapakkoa.

Hmm, mitenkähän tähän pitäisi suhtautua… Ainakin tuleva syksy on todella kiireinen enkä muutenkaan ole viime aikoina ollut hurjan aktiivinen u&r:ssä joten moderointiaktiivisuus voisi jäädä varsin alhaiseksi. Toisaalta voisi ajatella, että jos foorumikaitsijan toimeen pyydetään, ei luottamusta tulisi torjuakaan…

[quote=“Rapanhapakko, post:11, topic:38”]Hmm, mitenkähän tähän pitäisi suhtautua… Ainakin tuleva syksy on todella kiireinen enkä muutenkaan ole viime aikoina ollut hurjan aktiivinen u&r:ssä joten moderointiaktiivisuus voisi jäädä varsin alhaiseksi. Toisaalta voisi ajatella, että jos foorumikaitsijan toimeen pyydetään, ei luottamusta tulisi torjuakaan…[/quote]Mitä enemmän modeja, sitä vähemmän vastuuta per mode. Eivät nykyiset modetkaan ole mitenkään superaktiivisia, mutta modestatus antaa mahdollisuuden reagoida epäkohtiin, kun niitä huomaa, vaikka selailisi foorumia vain viihteekseen.

[quote=“Willeh, post:12, topic:38”]Mitä enemmän modeja, sitä vähemmän vastuuta per mode. Eivät nykyiset modetkaan ole mitenkään superaktiivisia, mutta modestatus antaa mahdollisuuden reagoida epäkohtiin, kun niitä huomaa, vaikka selailisi foorumia vain viihteekseen.[/quote]

Tällä työnkuvalla voin hyvin toimia modena foorumilla.

[quote=“Willeh, post:12, topic:38”]Mitä enemmän modeja, sitä vähemmän vastuuta per mode.[/quote]

Mitä vastuita moderaattoreilla on?

Yhdyn TV:n kysymykseen. Tekninen puoli eli ketjujen yhdistely ja sen sellainen ei meinaan ole ainakaan ihan heti hallussa.

Minun ongelmani modeuden suhteen ovat huippuluokan huumorintaju (ts. vähemmällä siunatut eivät aina ymmärrä sitä) sekä ei-niin-kovin-asiallisissa väittelytilanteissa ilmenevä epäystävällinen naljailu. Mutta luulisin kyllä, että pystyn pidättäytymään väärinkäytöksistä.

MUOKS: Ainiinjuu. Uuetärrän periaate siitä, että modeissa on eri kirkkokuntia edustavia, on ihan hyvä. Käytännössä sen poisjääminen tuskin vaikeuttaisi toimintaa, mutta siitä huolimatta linja kannattanee säilyttää.

Käytännössä moderaattoreilla ei ole ollut mitään erityisiä vastuita, esim velvollisuutta lukea foorumia tms. Tietysti edellytetään, että moden asemaa ei väärinkäytetä ja pitää olla vähän herkkyyttä aistia, jos joku moderointiratkaisu on hyvin kiistanalainen, niin kysyy ensin muiden mielipidettä.

[quote=“Antti Valkama, post:15, topic:38”]Minun ongelmani modeuden suhteen ovat huippuluokan huumorintaju[/quote]

Mulla on vähän sama ongelma. Ehdottaisinkin, että moderaattoreiksi valittaisiin kaikista huumorintajuttomimmat tyypit.

Ennen kuin kukaan ehtii ehdottaa mua, niin ilmoitan että oon niin kiireinen tulevina kuukausina, että en tasan voi ottaa mitään vastuutehtävää täällä. Liveseurakunnan palvelemisessa opintojen ja töiden ohella on ihan riittävästi. Olisi kieltämättä kutkuttavaa päästä näpäyttelemään kanssakeskustelijoita kristitylle sopimattomasta kielenkäytöstä (johon en tietenkään itse koskaan syyllisty… eiku… äh, ei mitään) ihan moderaattorin valtuuksien pönkittämänä, mutta koen että jo tällaisen lihallisen motiivin olemassaolo tekee mut kelvottomaksi moderaattorin tehtävään. Varsinkaan kun halukkaita ei jouduta etsimään kissojen ja koirien kanssa. Joten ilmoitan että en ole käytettävissä. Tällä viestillä myös varmistan sen, etten tule koskaan tietämään sitä ettei kukaan missään tapauksessa olis halunnutkaan mua modeksi… Kannatan Samelia.

[quote=“Anskutin, post:18, topic:38”]Ennen kuin kukaan ehtii ehdottaa mua, niin ilmoitan että oon niin kiireinen tulevina kuukausina, että en tasan voi ottaa mitään vastuutehtävää täällä. Liveseurakunnan palvelemisessa opintojen ja töiden ohella on ihan riittävästi. Olisi kieltämättä kutkuttavaa päästä näpäyttelemään kanssakeskustelijoita kristitylle sopimattomasta kielenkäytöstä (johon en tietenkään itse koskaan syyllisty… eiku… äh, ei mitään) ihan moderaattorin valtuuksien pönkittämänä, mutta koen että jo tällaisen lihallisen motiivin olemassaolo tekee mut kelvottomaksi moderaattorin tehtävään. Varsinkaan kun halukkaita ei jouduta etsimään kissojen ja koirien kanssa. Joten ilmoitan että en ole käytettävissä. Tällä viestillä myös varmistan sen, etten tule koskaan tietämään sitä ettei kukaan missään tapauksessa olis halunnutkaan mua modeksi… Kannatan Samelia.[/quote]

Asnskutin haluaa selvästikin modeksi. Kannatetaan. Minusta eri kirkkokuntien lisäksi modena on hyvä olla joku biologiastakin perillä oleva ihminen!

D

Ehkä moderointiohjeita voisi vähän laajentaa. Googlettemalla löytyi tällainen Moderator Handbook

Being a moderator is much like being a classroom teacher. Your job, in a nutshell, is to promote meaningful discussions while keeping order. Just as in being a classroom teacher, though there are administrative tasks involved, it is supposed to be fun.
Directing Discussions
    At times, discussions on a message board, just like conversations, get sidetracked. As a moderator, one of your jobs is to try to keep a discussion on the topic of the original post which started the thread. At times, this may mean a gentle reminder posted in the thread to remind participants what the topic is, it may mean splitting a thread, creating a new one to deal with the new topic, or it may mean deleting a post. Although we'd like the discussion to stay as on-topic as possible, we also aren't looking to create a repressive atmosphere, or to turn you into a boot camp drill instructor, so use your judgment.
    If there is a lull in your forum or in a thread in your forum, as a moderator you can help get things moving again by posting your own thoughts or ideas, directing people to another thread or forum, or starting a new thread yourself. The idea is to give people a reason to frequently drop by the ATC forums. If there is nothing new to read, think about and maybe respond to for several days in a row, they are likely to stop checking. As a general rule, the more active and lively a forum is, the more likely the participants are to keep coming back, posting and bringing in other people to do the same.</blockquote>