[quote=“Nituksna, post:1, topic:1931”]Jumala on ilmoittanut itsestään niin, että se on synnyttänyt käsityksiä käsitysten perään ja jakautumisia jakautumisten perään. Olen kuullut tätä selitettävän ihmisen syntisellä luonnolla, mutta eikö totta ole myös se, että Jumalan olemus ja tahto ovat objektiivisestikin tarkastellen hyvin tulkinnanvaraisia?
Kuinka uskovat selittävät itselleen sen, että Jumala on ilmoittanut itsensä vaikeatulkintaisesti? Onko se Jumalan ihmiselle asettama testi, joka on läpäistävä? Jos ei uskalla hypätä tyhjän päälle, ei kelpaa Jumalallekaan?[/quote]
Jumala on Paljon. Jumala on Äärettömästi. Jumalan äärettömän ylitsevuotava tuntemattomuus antautuu ihmisten intellektille jopa äärettömänä määränä symboleita, kuvia ja nimiä. Tämä johtuu Jumala omasta olemuksesta, joka on tällainen. Jumalan ymmärtäminen jatkuu aina ja ikuisesti, myös taivaassa, silloin kun Jumalaa katsellaan tästä näkökulmasta, ihmisen näkökulmasta.
Mutta kun Jumala katsoo itseään, Isä näkee Pojan ja Hengen. Kolminaisuus on pysyvä ja ikuinen, eikä se vähene eikä enene.
Miten sitten sovitetaan yhteen se, että a) ihmisen ymmärrys näkee Jumalan tuntemattomana ja siten jatkuvasti enenevällä määrällä tapoja ja nimiä ja - syynä sekä ihmisen ymmärryksen partiaalisuus että Jumalan ylitsevuotavuus - ja b) se, että Jumala on pysyvästi vain ja ainoastaan Kolminaisuus, eikä tämä muutu, mutta että tämä on meidän ymmärtämämme asia?
Vastaus on, kuten usein, Jeesus. Jeesus, lihaksitulleena Jumalan Poikana ja Sanana, on Jumalan ylitsevuotavuuden iäti suljettujen porttien takana olevasta Kolminaisuudesta maahan astunut Poika, joka on sama Sana ja Poika, joka on syntynyt ylitsevuotavuuden takana Isästä ja joka on yhdessä Isän ja Hengen kanssa kaiken tuon ylitsevuotavuuden lähde ja alku. Jumalan Poika, ylitsevuotavuuden lähde, astuu siis itse siihen jokeen, jossa hänen oman armonsa luova vaikutus virtaa, tulee kalaksi yhdessä meidän kanssamme ja paljastaa meille lähteen takana olevan lähteen, Kolminaisuuden, sellaisella tavalla, joka ei tavoita ymmärryksen oman voiman vuoksi, vaan siksi että lähde itse on sanoittanut itsensä näin.
Kolminaisuus on siis ymmärryksen ylittävä, koska se edeltää Jumalan ylitsevuotavaa hyvyyden tekoa. Ja Kolminaisuus on ymmärrettävä, koska Kolminaisuus on sitonut omalla voimallaan (ei ymmärryksemme voimalla) itsensä niihin sanoihin ja näihin ajatuksiin, joita Kristuksen opetus meille välittää. Ja vielä tarkemmin sanottuna: me ymmärrämme Kristuksen opetuksen jossain määrin ja puutteellisesti, mutta tämä puutteellisuus riittää siihen, että tavoitamme Lähteen Lähteen takana, koska Kristuksen evankeliumin kautta tuon Lähteen voima yhdistää meidät Kristukseen, joka itse on Poika, ja sitä kautta me osallistumme Kolminaisuuden Lähteen takana olevasta Lähteen salaisuudesta Kristukseen yhdistettyinä.
Ymmärrettävämmin sanottuna: kristinusko on mysteeriuskonto, jossa rituaali nimeltä kaste “liittää meidät Kristukseen”. Tämä liittäminen mahdollistaa sen, että meidän uskomme Kolminaisuuteen tavoittaa Kolminaisuuden, joka on kaiken ymmärtämisen tuolla puolen. Usko Kolminaisuuteen ei tavoita Kolminaisuutta siksi, että ymmärrys olisi kykenevä saavuttamana Kolminaisuuden, vaan siksi, että “toinen” pyhästä Kolminaisuudesta on puhunut sanoja, joista olemme päätelleet näiden sanojen “luonnollisen” merkityksen; tämä luonnollinen merkitys ei kuitenkaan riitä, vaan “Kristukseen liitettyinä” tulemme osalliseksi Hengen vaikutuksesta, joka tähän uskoon kätkeytyneenä liittää meidän jumalalliseen salaisuuteen, joka on pyhä Kolminaisuus. “Kolmas” pyhästä Kolminaisuudesta siis tulee, ja Sanan työstä erillisenä yhdistää meidät Poikaan kasteessa, ja antaa Sanan välittämälle uskolle mielen ulkopuolisen voiman tavoittaa sen kohde.
Jumalan olemuksen ylitsevuotavuus, siis kaikki ne erilaiset tulkinnat Jumalan olemuksesta, on hyvyyden lahja meille. Jumalan ymmärtäminen - jatkuvasti enenevä ymmärtäminen - on suurta lahjaa! Se antaa merkityksen kaikelle elämälle!
Jumalan Kolminaisuuden tunteminen, sen sijaan, sekin on lahja. Se ei testi. Se ei ole vaatimus. Se on lahja.
Olen tietoinen selvitykseni epäselvyydestä. Pahoittelen sitä. Sen ymmärtäminen saattaa olla helpompaa, jos jättäytyy sen poeettiseen pyörittelyyn. Myös jonkun kivan musiikin kuuntelu voi auttaa. Esimerkiksi minulle toimii https://www.youtube.com/watch?v=JcORqsEkyHE