Uskoa, mistä..?

Hei,

olen uusi kirjoittaja ja uusi uskossa. Tosin aina olen tiennyt että Jumala on tuolla jossain jne. Mutta nyt hengellinen elämä on alkanut kiinnostamaan tosissaan. Raamatun lukua olen aloitellut, internetistä ihmetellyt asioita. Kysymykseni kuitenkin on yksinkertainen: mistä ihmeestä tiedän mikä kirkkokunta on se sopivin/oikea minulle? Usko ei ole tullut perheestä, eikä ole ystäviäkään jotka olisivat uskossa. Pitäisin oikeanlaisen seurakuntayhteyden saamista tärkeänä, että esim. pysyisin uskon tiellä koettelemusten keskellä.

Vastauksista etukäteen kiittäen:
Micce

Tervetuloa! :slight_smile: Lyhyt vastaus: se kirkkokunta, jonka uskot olevan lähimpänä totuutta. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta minusta on tärkeää että kirkkokunnan valitsee nimenomaan totuuden, ei muun sopivuuden perusteella. Totuuden etsiminen voi olla pitkä ja vaikea prosessi, mutta voit luottaa siihen että Jumala on koko ajan rinnallasi.

Oma sekä makuarvostelmani että teologinen arvioni on, että Kristuksen todellinen kirkko ja yhteisö löytyy katolisesta kirkosta. Suosittelen siis sitä.

:welcome: Micce ja onneksi olkoon ensiaskeleista uskon taipaleella!

Toivotan tervetulleeksi mukaan Lähetyshiippakunnan seurakuntaelämään. Ihmettelemään saa tulla, vaikka olisi vielä ihan auki mihin haluaa sitoutua. Ei varmaan muuta tietä ole kuin lukea ja käydä ihmettelemässä muutamassa paikassa ja jäädä sinne, minkä kokee hengellisesti oikeimmaksi. Joka tapauksessa kannattaa hakeutua johonkin seurakuntaan.

Siis oletko edes muodollisesti minkään seurakunnan tai kirkkokunnan jäsen? Eräs lähestymistapa olisi yrittää perehtyä ensiksi siihen kristinuskon muotoon joka on itseä lähinnä, siis nimenomaan tämän ryhmän käytännölliseen hengelliseen elämään.

:welcome:

Täällä on monesta kirkkokunnasta väkeä ja varmaan monet suosittelevat omaansa. Ei siitä kannata hämmentyä. Minusta ei kannata kysyä, mikä olisi itselle paras seurakunta, se on vähän huonosti asetettu kysymys.

Jos olet ev.-lut. kirkossa kastettu, niin mene oman seurakutasi messuun tai vaikka Sleyn. Paikallisseurakunnissa on paljon eroja, se on totta. Itse en ole mikään ääriluterilainen, vaan pidän myös muita kirkkokuntia hyvinä, joskin vapaissa suunnissa on minusta monesti paljon sellaisia käsityksiä, jotka eivät ole ihan klassisen kristinuskon mukaisia.

Raamatun lisäksi kannattaa ehdottomasti lukea myös hyvää hengellistä kirjallisuutta. Luepa vaikka katekismusta, jotain pientä.

Asuinpaikkakunta voi vaikuttaa melkoisesti siihen, mitä vaihtoehtoja on tarjolla.

Varmaankin etsimällä se omin seurakuntayhteys löytyy, rukoillen kun etenee ja ihan rauhassa tutustuu eri seurakuntiin.

Suosittelen luterilaista kirkkoa, ortodokseja ja katolisia.

Kannattaa miettiä asiaa myös sen kannalta, minkä kirkon jumalanpalveluksiin ja toimintaan on mahdollista päästä mukaan säännöllisesti. Täällä Suomessa luterilaisuus on tässä suhteessa usein etu. Uskova tarvitsee seurakuntayhteyttä, ja asia on siksi tärkeä.

Kuten täällä on jo neuvottukin, vanhat kirkkokunnat ovat turvallisia ja niiden kautta avautuu kristinuskon uskontalletuksen koko täyteys sekä yhteys muihin kristittyihin kaikkialla maailmassa. Kannattaa välttää yhteisöjä, joissa luvataan liikoja ja keskitytään maalliseen menestykseen ja joissa on tiukkoja vaatimuksia ja jossa esitetään kristinuskon valtavirrasta poikkeavia opillisia tulkintoja jne.

Minun neuvoni on, että kannattaa olla kärsivällinen asian kanssa. On hyvä, että lueskelet Raamattua. Kannattaa myös rukoilla säännöllisesti. Voi vaikka pyytää, että Herra ohjaisi ja opastaisi oikealle tielle nimensä kunnian tähden. Ei kannata heti rynnätä mihinkään tilaisuuksiin, vaan on hyvä olla kärsivällinen ja ensin perehtyä hieman perusasioihin. Luotan siihen, että Herra kyllä johdattaa häntä etsiviä oikeaan paikkaan, ja jossain vaiheessa alkaa tuntea vetoa sitä kohtaan. Olisi mahdotonta vertailla omin voimin kaikkia yhteisöjä ja niiden oppeja ja valita vasta sitten. Ei, kyllä valinta tehdään uskon varassa: jokin pulju vain tuntuu kutsuvan puoleensa, kun taas toiset joko tuntuvat yhdentekeviltä tai suorastaan negatiivisilta.

Ja rukoilun opetteluun kannattaa käyttää jotain rukouskirjaa.

[quote=“micce78, post:1, topic:2012”]Hei,

olen uusi kirjoittaja ja uusi uskossa. Tosin aina olen tiennyt että Jumala on tuolla jossain jne. Mutta nyt hengellinen elämä on alkanut kiinnostamaan tosissaan. Raamatun lukua olen aloitellut, internetistä ihmetellyt asioita. Kysymykseni kuitenkin on yksinkertainen: mistä ihmeestä tiedän mikä kirkkokunta on se sopivin/oikea minulle? Usko ei ole tullut perheestä, eikä ole ystäviäkään jotka olisivat uskossa. Pitäisin oikeanlaisen seurakuntayhteyden saamista tärkeänä, että esim. pysyisin uskon tiellä koettelemusten keskellä.

Micce[/quote]

Minunkin puolesta tervetuloa lämpimästi palstalle. Itsekin olen uusi kirjoittaja.

Mutta ennenkaikkea siunausta uudella tielläsi uskovana!

[i]"Kuka on teistä se ihminen, jolla on sata lammasta, ja jos hän yhden niistä kadottaa, eikö hän jätä yhdeksänkymmentä ja yhdeksän korpeen, ja mene sen jälkeen, joka kadonnut on, siihenasti että hän sen löytää?
Ja kuin hän sen löytää, niin hän panee sen olallensa, iloiten. Ja kuin hän tulee kotiansa, niin hän kutsuu kokoon ystävänsä ja kylänsä miehet, ja sanoo heille: iloitkaat minun kanssani: sillä minä löysin lampaani, joka kadonnut oli.

Minä sanon teille: niin pitää ilo oleman taivaassa yhdestä syntisestä, joka itsensä parantaa, enemmin kuin yhdeksästäkymmenestä ja yhdeksästä hurskaasta, jotka ei parannusta tarvitse." [/i] (Luuk. 15:2)

https://www.youtube.com/watch?v=xn03SuAoVd4

Kiitokset kaikille vastanneille. Tuli iloinen ja lämmin olo, kun otitte ja opastitte minua. Tuo rukouskirja pitää hankkia, kiitokset siitäkin vinkistä. En edes tiennyt että sellaisia on olemassakaan.

Parhain terveisin:
Micce

Jokaisella puljulla on tietysti omat rukouskirjansa. Ortodoksien käyttämiä rukouksia on esim. tässä ja tässä. On myös paksumpi rukouskirja, Orologion, mutta se on ehkä hyödyllisempi sellaiselle, jolle ortodoksinen liturginen elämä on jo osa elämää. Sen sijaan nuo taskukokoiset rukouskirjat sopivat kenelle tahansa. Tuosta sinikantisesta opuksestakin saa hyvän käsityksen, että millaisia rukouksia ortodoksisessa kirkossa käytetään.

Ortodoksinen hartauskirja löytyy myös mobiiliversiona http://m.onl.fi. Itse käytän sitä tai oikeammin sieltä kopsittuja pätkiä kännykän muistikirjassa päivittäisiin rukouksiin.

Oi voi, olen ihan unohtanut tämän mahdollisuuden.

Minäkin olen uusi kirjoittelija täällä, ehken jatka tänne kirjoittamista ja lukemista. Vielä kuitenkin tulin ja luin mitä täällä on ja huomasin tämän ketjun. Itse en suosittele että tällaisen kautta etsit oikeaa suuntaa, ehkä parasta olisi mennä henk.koht. keskustelemaan jonkun seurakunnan henkilön kanssa. Itse luin netistä paljonkin eri seurakuntien ja kirkkojen oppeja ja mitä he kannattavat, ja kävin myös kuuntelemassa, ihan sen takia että esim. erilaisissa kirkoissa ja seurakunnissa on Jumalanpalvelusmuodot erilaisia. Edelleenkin käyn yhteiskristillisissä tilaisuuksissa, niissä on jotenkin yhteisöllinen tunnelma, kaikki kristityt puhaltaa yhteen hiileen. Niinhän se pitäisi ollakkin.
Nämä keskustelupalstat voivat olla aika rajuja, ehkä liikaa jokainen yrittää saada omaa näkökantaa esille. Toivon ettet hämmenny niistä vielä enemmän. Eikä ole oikein viisastakaan alkaa väittelemään liikaa uskon asioista, siinä voi käydä huonosti. Minullakin on kirja jota luen joka aamu: Lettie B. Cowman, Virtoja erämaassa.
Jokainen meistä varmaan rukoilee sinun puolestasi että löydät oman paikkasi ja saat tukea uskon polullasi.
Minäkin tulin uskoon ilman että olisin ollut jossain seurakunnassa, luin kirjoja ja rukoilin paljon ja juttelin uskovien ihmisten kanssa joita onneksi sattui olemaan lähelläni juuri sinä hetkenä. Uskon että sinullekin voi tulla, tai ehkä täältä löydät jonkun jonka kanssa asiat synkkaa yhteen.
Tervetuloa joukkoon uskovien!

Kyllä tältä(kin) palstalta tiedonmuruja löytääpi, vaikka mielipiteet välillä kiivailevatkin keskenään. Lueskelua kannattanee jatkaa…
Onnea matkaan :slight_smile:

t. nimimerkki. palstan veteraani

[quote=“micce78, post:1, topic:2012”]Hei,

Micce[/quote]

Selkeästi kaipaat ihmisiä, joiden kanssa jakaa uskosi. Et sinä vielä tiedäkään, mutta kyllä se sinulle selviää. Ota askel kerrallaan. Äläkä niin hirveän paljon säikähdä, jos ensin löydät sen vääränlaisen. Muistan aikanaan, kun menin erääseen tilaisuuteen. Minulla oli lapseni mukana. Olin eksynyt hebrealaisten laulujen iltaan. Järjestin äkkiä itseäni sieltä ulos. Tästä on aikaa lähes neljännes vuosisata. Ei ehkä siinä vaiheessa ollut minulle sopiva, joka hapuilin Jumalaa kohti, joka minut oli löytänyt. Seurannut elämääni ja tarttunut elämääni.

Toinen esimerkki, joka tulee mieleen, on läheiseni uskoontulo. Hän uskonsa oli niin herkkää ja luottavaista, että minua alkoi pelottamaan, ettei hän vain haavoittuisi. Eräs ihminen jonka kautta olen saanut paljon, sanoi älä ole huolissasi, hän on kuin lasin alla Jumalan suojeluksessa, joka suojaa hänet, jossa kasvaa, jotta kestää myöhemmin tuiverrukset. Näin siinä kävi. Tästäkin on lähes neljännes vuosisata.