Turvapaikanhakija-aalto

Aloitan uuden ketjun, koska mielestäni Siirtolaisia… -ketjun otsikko on harhaanjohtava.
Tehkää modet haluamanne ratkaisu näiden ketjujen suhteen.

Kohtaamisia pelikentällä | Sley

Tuossa hyvää käytännöllistä suhtautumista tilanteeseen.

Pari muuta positiivista hetkeä:

Stillerin ohjelmassa pari päivää sitten Ville Rydman ja Li Andersson keskustelivat erimielisinäkin sivistyneesti ja kiihkotta aiheesta.
Oli hienoa nähdä, että osataan vielä tuollaistakin.

Toinen hyvä veto oli samana iltana kun pari irakilaista, jotka ovat Suomessa asuneet jo vuosia, lausuivat myös järjen sanoja samalla kanavalla. Ei heillä mitään pakkoa ollut kiistää sitä, että suureen joukkoon mahtuu huijareitakin. Ja ihan aiheesta sanoivat olevansa huolissaan esim. maahanmuuttajalasten puolesta, kun viitattiin tuohon väkivaltaiseen sekoiluun Lahdessa.

Linkki tuohon Stillerin ohjelmaan -> pe 25.9.2015 | Pressiklubi | TV | Areena | yle.fi

Otsikkoon viitaten Kotuksen erityisasiantuntija Vesa Heikkinen kommentoi:

– Luonnon metaforilla luodaan myös kuvaa, että ihmiset ovat alkukantaisia. Lisäksi kun miettii Välimeren yli tulevia ihmisiä, niin vesistösanojen käyttö on aika kornia, Heikkinen moittii.

Tulvivatko tai vyöryvätkö pakolaiset Eurooppaan? ? Sanavalinnat vaikuttavat asenteisiin | Yle Uutiset | yle.fi

Vakavasti ottaen itse olen sitä mieltä, että hallituksen valitsema löysä linja suhteessa turvapaikanhakijoihin johtaa siihen, että Suomi muuttuu monin tavoin ja peruuttamattomasti huonommaksi paikaksi kuin mitä se on ollut.

Tuohon on vaikeaa ottaa ehdotonta kantaa, koska kuka sen tietää, mitä todellisia vaihtoehtoja meillä on.

No ainakin minä tiedän. Mutta enpä viitsi ryhtyä aiheesta kinastelemaan, kun ei se johda mihinkään. Olen näistä asioista kymmenkunta vuotta kirjoitellut ja puhunut ja tuskin olen saanut kenenkään päätä kääntymään suuntaan tai toiseen. Kai se on vaan luovutettava opeteltava uimaan virran mukana eli jätettävä politiikka muille ja yritettävä perheineen selviytyä ikään kuin ulkoa annetuissa olosuhteissa.

[quote=“TV, post:3, topic:2153”]Otsikkoon viitaten Kotuksen erityisasiantuntija Vesa Heikkinen kommentoi:

Vakavasti ottaen itse olen sitä mieltä, että hallituksen valitsema löysä linja suhteessa turvapaikanhakijoihin johtaa siihen, että Suomi muuttuu monin tavoin ja peruuttamattomasti huonommaksi paikaksi kuin mitä se on ollut.[/quote]

Yhteiskunnallisissa kysymyksissä mikään ei ole peruuttamatonta.

TV:lle on tullut neukku! :peukku:

(Tällä kertaa minä en ole vastuussa siitä.)

Lis.

Nyt joku ruoja on sen poistanut! Neukut ovat suojeltuja harvinaisuuksia, niitä pitää vaalia.

Monarkian vähittäinen katoaminen näyttää kyllä aika vaikeasti käännettävissä olevalta tendenssiltä.

(Ainakaan ellei varauduta useiden vuosituhansien mittaisiin sykleihin.)

[quote=“Optatus, post:8, topic:2153”]Monarkian vähittäinen katoaminen näyttää kyllä aika vaikeasti käännettävissä olevalta tendenssiltä.

(Ainakaan ellei varauduta useiden vuosituhansien mittaisiin sykleihin.)[/quote]Ei suinkaan. Esim. Suomessa on monarkian palautuminen ihan lähitulevaisuudessa tapahtuva juttu.

Toinen juttu on sitten se, että toiset yhteiskunnalliset muutokset aiheuttavat enemmän ihmiskärsimystä kuin toiset. Ja tämä nykyinen eurooppalainen linja voi johtaa vielä hyvin ikäviin seurauksiin.

[quote=“cymbus, post:7, topic:2153”]TV:lle on tullut neukku! :peukku:

(Tällä kertaa minä en ole vastuussa siitä.)

Lis.

Nyt joku ruoja on sen poistanut! Neukut ovat suojeltuja harvinaisuuksia, niitä pitää vaalia.[/quote]

Jos Katmaar ja Puusla poistavat antamansa peukut, neukku saadaan takaisin!

[quote=“TV, post:3, topic:2153”]Otsikkoon viitaten Kotuksen erityisasiantuntija Vesa Heikkinen kommentoi:

– Luonnon metaforilla luodaan myös kuvaa, että ihmiset ovat alkukantaisia. Lisäksi kun miettii Välimeren yli tulevia ihmisiä, niin vesistösanojen käyttö on aika kornia, Heikkinen moittii.

Tulvivatko tai vyöryvätkö pakolaiset Eurooppaan? ? Sanavalinnat vaikuttavat asenteisiin | Yle Uutiset | yle.fi

Vakavasti ottaen itse olen sitä mieltä, että hallituksen valitsema löysä linja suhteessa turvapaikanhakijoihin johtaa siihen, että Suomi muuttuu monin tavoin ja peruuttamattomasti huonommaksi paikaksi kuin mitä se on ollut.[/quote]

Heikkisellä on ihan adekvaatti pointti käyttämämme retoriikan suhteen.

Itse taasen katsoisin, että täällä “valistuneessa” jälkiprotestanttisessa Pohjolassa -erityisesti Itä-Eurooppaan, mutta myös vanhakirkollisempaa Etelä-Eurooppaa verrattuna- maahanmuuttoon liittyviä haasteita ei ole osattua täysin kohdata, syystä että sekularisoitumisen myötä katsomme ja vakaasti uskomme, että uskonnolla ei ole, eikä sillä saa olla mitään tekemistä poliittisen käyttäytymisen kanssa tai ihmisten arkipäivässä. Tämän me implisiittisesti olemme katsoneet olevan totta myös maahanmuuttajien ja pakolaisten suhteen. Näin ei kuitenkaan ole, vaan sillä ja erityisesti islaminuskolla on hyvin keskeinen asema ja rooli yhä Irakista, Afganistanista jne. tuleville, vaikka he olisivatkin tulleet pakoon jyrkemmän linjan edustajia, isistä, talebania tms. Tähän viranomaiset ovat alkaneet oikeastaan reagoimaan vasta Isiskseen riveihin liittyneiden suomalaisten takia.

On mielestäni myös illusionääristä puhua maallistuneista muslimeista - esim. Isikseen liittyneistä nuorista käsittääkseni suurin osa on ollut juuri ns. maallistuneita muslimeita- tai uskoa että islam sekularisoituu ikäänkuin itsestään kristinuskon tavoin nopeasti.
Näin ei tule käymään pitkään aikaan, siksi olisikin parempi pyrkiä tukemaan kouluopetuksen ja imaamien paikallisemman koulutuksen kautta tulkinnallisesti yhtenäisemmän islaminuskon syntyä Suomessa. Toki, tämä ei tulisi tarkoittamaan sitä, että islaminuskoisista tulisi kovinkaan liberaaleja tai sekulaareja, vaan jotakuinkin sellaisia “maltillisia” kuin perinteisemmän tai konservatiivisemman kristinuskon edustajat ovat.

Olisipa muuten mielenkiintoista tietää, paljonko tänne nyt tulevista irakilaisista on kurdeja. Heitä kun tänne on ilmeisesti tullut aiemminkin.

Mystery Babylon is Mecca, NOT Vatican - Walid Shoebat

Ja tämän on kirjoittanut kristityksi kääntynyt entinen radikaalimuslimi!

Johannes kirjoitti sen aikaisesta tuntemastaan maailmasta, niinpä hänen ilmestyksensä voi hyvinkin toteutua samalla suunnalla.

Ilmestyskirja 17:
9. Tässä on ymmärrys, jossa viisaus on: Ne seitsemän päätä ovat seitsemän vuorta, joiden päällä nainen istuu; ne ovat myös seitsemän kuningasta;
10. heistä on viisi kaatunut, yksi on, viimeinen ei ole vielä tullut, ja kun hän tulee, pitää hänen vähän aikaa pysymän.
11. Ja peto, joka on ollut ja jota ei enää ole, on itse kahdeksas, ja on yksi noista seitsemästä, ja menee kadotukseen.

Seitsemän kuningasta

1. Egypti
  2. Assyria
  3. Babylonia
  4. Meedia-Persia
  5. Kreikka
  6. Rooma
  7. Ottomaanit = 8.

Ehkäpä Jumala valmistelee näyttämöä?

[quote=“shirulo, post:14, topic:2153”]Mystery Babylon is Mecca, NOT Vatican - Walid Shoebat

Ja tämän on kirjoittanut kristityksi kääntynyt entinen radikaalimuslimi!

Johannes kirjoitti sen aikaisesta tuntemastaan maailmasta, niinpä hänen ilmestyksensä voi hyvinkin toteutua samalla suunnalla.

Ilmestyskirja 17:
9. Tässä on ymmärrys, jossa viisaus on: Ne seitsemän päätä ovat seitsemän vuorta, joiden päällä nainen istuu; ne ovat myös seitsemän kuningasta;
10. heistä on viisi kaatunut, yksi on, viimeinen ei ole vielä tullut, ja kun hän tulee, pitää hänen vähän aikaa pysymän.
11. Ja peto, joka on ollut ja jota ei enää ole, on itse kahdeksas, ja on yksi noista seitsemästä, ja menee kadotukseen.

Seitsemän kuningasta

1. Egypti
  2. Assyria
  3. Babylonia
  4. Meedia-Persia
  5. Kreikka
  6. Rooma
  7. Ottomaanit = 8.

Ehkäpä Jumala valmistelee näyttämöä?[/quote]

Ehkä. Oma kokemukseni (ja varmaan monen muunkin) on, ettei tällaisiin tulkintoihin eikä erilaisiin aikalaskelmiin ole hyvä liiaksi uppoutua.

(Pahimmassa tapauksessa entinen radikaalimuslimikin on mennyt vähän ojasta allikkoon, jos häntä evankeliumin ydinsanomaan keskittymistä enemmän kiinnostavat tuollaiset jutut…)

Turkki tyrmää “epäinhimillisinä” järjestelykeskukset EU:hun pyrkiville pakolaisille | Yle Uutiset | yle.fi

"Davutoğlun mielestä tällaiset keskukset ovat epäinhimillisiä ja niitä on mahdoton hyväksyä.

Sen sijaan Davutoğlu toisti Turkin ehdotuksen, jonka mukaan Syyrian sisälle perustettaisiin turva-alue, josta ääri-islamilainen Isis häädettäisiin. Hänen mukaansa Azazista Jarablusiin ulottuvalle alueelle voitaisiin perustaa kolme kaupunkia, joista jokaisessa asuisi 100 000 ihmistä.

– Te [Eurooppa] maksatte ja me rakennamme sen, hän ehdottaa."

Täydennän omiani. Toki Turkki -Jordanian ja Libanonin ohella- on tehnyt paljon työtä syyrialaisten pakolaisten eteen -vaikka heille eivät turvapaikkoja tulekkaan myöntämään samalla tavoin kuin eurooppalaiset valtiot- ja sitä on tietysti kehaistava. Muttamutta tämä Davutoglun “kristillistä linnake Eurooppaa” kurmoottavassa asenteessa on kyse myös muustakin, myös traumasta, joka liittyy nyky-Turkin uusottomanisten hankkeiden raunioitumiseen Syyriassa ja Irakissa.

Ja takaisin asiaan vielä hetkeksi; Eurooppa on antanut ja jatkaa rahallisen tuen antamista suoraan ja erilaisten järjestöjen kautta Syyrian sisällissodan pakolaisille Turkissakin, mutta miksi Herra Davutoglu ei taaskaan heristele sormeaan Saudi-Arabian & Co:n suuntaan tässä asiassa?

[quote=“Katmaar, post:13, topic:2153”]Olisipa muuten mielenkiintoista tietää, paljonko tänne nyt tulevista irakilaisista on kurdeja. Heitä kun tänne on ilmeisesti tullut aiemminkin.[/quote]Kyllä heitä joukossa mukana on. Ja heillä on kai jotain eripuraa muiden irakilaisten kanssa.

Muslimit kääntyvät joukolla kristityiksi Berliinissä ? “Tämän itsemurhan teen mielelläni” - Islam - Ulkomaat - Helsingin Sanomat

Tämäpä mielenkiintoista. Toivottavasti ainakin osa kääntymyksistä on aitoja, eikä vain turvanpaikan varmistelua.

Tällaiset ‘entiset’ muslimit sopeutunevat uuteen maahan kuitenkin paremmin kuin jääräpäisemmät (ex)kaverinsa.

Ohhoh, joskus vuosia sitten tullut Berliinissä juuri tuon seurakunnan jumalanpalvelukseen eksyttyä. Ei silloin arvannut, että jokin siellä voisi ylittää Hesarin uutiskynnyksen.

Kukaan ei tunnu tykkäävän kurdeista :stuck_out_tongue: