Suuri ja virallinen kasvissyöntiketju

:split: Mitä tänään opin?

Nyt löytyi tieteellinen selitys sille miksi mua naurattaa ja on lihan himo.

Kysely: Kasvissyöjät nauttivat suuseksistä muita enemmän | Uusi Suomi

Minun huumorintajuni on kylläkin lähinnä huonontunut kasvissyönnin lisääntymisen myötä. Juttujen taso laskee kuin lehmän häntä.
:toilet:

[quote=“Alpo, post:3, topic:1483”]Minun huumorintajuni on kylläkin lähinnä huonontunut kasvissyönnin lisääntymisen myötä. Juttujen taso laskee kuin lehmän häntä.
:toilet:[/quote]

Olet ilmeisesti ollut kasvissyöjä jo useamman vuoden? :wink:

Olen vegenä vasta wannabe-asteella. Ehkä joskus sitten. Pelottaa kyllä ajatella, kuin huonoiksi jutut voivat tästä vielä muuttua…

Ilmeisesti juuri tästä syystä kirkko on siis suhtautunut muinaisaikoina kasvissyöntiin torjuvasti? :wink:

Ilmeisesti juuri tästä syystä kirkko on siis suhtautunut muinaisaikoina kasvissyöntiin torjuvasti? ;)[/quote]

Missä ja milloin?

Näen mielessäni raavaiden heteromiesten jonottavan tofumakkaroita. “Anteeksi myyjätär, paljonkohan teidän kokoisellenne kannattaa kerralla ostaa…?”

Ensimmäisinä vuosisatoina. Kasvissyönti kuului osana gnostilaisen harhaopin harjoittamiseen ja kuului asiaan monissa antiikin pakanakulteissa.

Ensimmäisinä vuosisatoina. Kasvissyönti kuului osana gnostilaisen harhaopin harjoittamiseen ja kuului asiaan monissa antiikin pakanakulteissa.[/quote]

Jaajaa. Enpä ole moisesta kuullut. Oisko tarjota linkkiä.
Minun nimikkopyhäni Johannes Khrysostomos oli ainakin kasvissyöjä joten oliko homma muuttanut jo siihen mennessä.

Kasvissyönti itsessään ei ollut ongelma, vaan veganismi uskonnollisena velvoitteena. Asketismissa ja tehotuotannon kritiikissä ei varhaiskirkonkaan kriteereillä ole ongelmaa.

Idea oli, että lihansyöntiä, viininjuontia eikä avioliittoa saanut pitää itsessään pahoina asioina, vaan hyvinä Jumalan lahjoina, jotka olivat täysin sallittuja kristityille. Niistä sai luopua asketismin vuoksi, mutta sen sijaan tuomittavaa oli niistä luopuminen siksi, että piti niitä pahoina asioina.

Tämä jonkin kirkolliskokouksen kaanoneista, en nyt pysty etsimään mistä. Taustalla tosiaan harhaopit tästä. Minusta täysin validia opetusta nykykristityillekin. Lihattomuus on ok, jos sen tekee Kristuksen kunniaksi. Eikä tuomitse tai halveksi lihaa syöviä.

Cymbus tuossa aika hyvin kuvasikin sen, mitä itse luennolta muistan. Luentoja ei siihen aikaan pantu youtubeen, joten en taida pystyä linkkaamaan valitettavasti. Kyse kuitenkin oli katolisesta oppilaitoksesta, joten luennoitsijalla itsellään tuskin oli mitään asketismia tai selibaattia vastaan.

[quote=“cymbus, post:12, topic:1483”]Idea oli, että lihansyöntiä, viininjuontia eikä avioliittoa saanut pitää itsessään pahoina asioina, vaan hyvinä Jumalan lahjoina, jotka olivat täysin sallittuja kristityille. Niistä sai luopua asketismin vuoksi, mutta sen sijaan tuomittavaa oli niistä luopuminen siksi, että piti niitä pahoina asioina.

Tämä jonkin kirkolliskokouksen kaanoneista, en nyt pysty etsimään mistä. Taustalla tosiaan harhaopit tästä. Minusta täysin validia opetusta nykykristityillekin. Lihattomuus on ok, jos sen tekee Kristuksen kunniaksi. Eikä tuomitse tai halveksi lihaa syöviä.[/quote]

Tästä en löydä Maxin orig. ajatusta jonka mukaan varhaiskirkko piti kasvissyöntiä tuomittavana.
Suhtautuminen on ollut kasvissyöntiin sallivaa ja rajotuksia on ollut lihansyönnin suhten niin ennen kuin nykyään. Yli puolet vuoden päivistä on lihattomia ja suurimmassa osassa luostareista lihattomuus on käytäntö.

Löytyy ortodoksisen kirkon kanonit teoksesta tuo määräys. Siinä on yksi teos, joka pitäisi kyllä julkaista sähköisesti.

Ei todellakaan pitäisi ellei ole tarkoitus kasvattaa uutta sukupolvea Hyperdox Hermaneja.

[spoiler][/spoiler]

EDIT: 6000. viesti ja käytin sen Hyperdox Hermanin postaamiseen. :cheer:

Eikö oikean tiedon levittäminen kirkon kanoneista olisi kaikkien kannalta edullisinta? Sitten voisi myös opettaa oikeasta suhtautumisesta kirkon kanoniseen perinteeseen. Jotenkin kummallista, jos kirkon keskeisimmät järjestystä ja uskoa käsittelevät asiakirjat ovat jotenkin salailtavia.

Minä ainakin pidän noita määräyksiä erinomaisen kiinnostavina. Monet toki ovat luonteeltaan sellaisia, ettei niitä voi yksyhteen soveltaa nykyaikaan, mutta on kiinnostavaa miettiä niitä historiallisia syitä, jotka ovat johtaneet kunkin kanonin määräämiseen.

[quote=“Willeh, post:17, topic:1483”]Eikö oikean tiedon levittäminen kirkon kanoneista olisi kaikkien kannalta edullisinta? Sitten voisi myös opettaa oikeasta suhtautumisesta kirkon kanoniseen perinteeseen. Jotenkin kummallista, jos kirkon keskeisimmät järjestystä ja uskoa käsittelevät asiakirjat ovat jotenkin salailtavia.

Minä ainakin pidän noita määräyksiä erinomaisen kiinnostavina. Monet toki ovat luonteeltaan sellaisia, ettei niitä voi yksyhteen soveltaa nykyaikaan, mutta on kiinnostavaa miettiä niitä historiallisia syitä, jotka ovat johtaneet kunkin kanonin määräämiseen.[/quote]

Olen sinänsä samaa mieltä, mutta kun mopo lähtee niin helposti keulimaan. En kyllä lähtisi ensimmäisenä digitoimaan kanoneja, kun on paljon hyödyllisempääkin digitoitavaa.

Mikä määräys?

Muistetaan nyt kuitenkin että kyseessä on hengellistä säätyä koskeva ohje siitä, ettei juhlapäivinä (niitä oli jokunen lueteltu siinä) lihansyöntiä ja viinin käyttöä pidä halveksua .
Tuosta on kovin pitkä matka siihen liberaaliin ja individualistiseen näkemykseen jossa kasvissyöntiä ei sallita mutta lihaa ja viiniä voi käyttää päivittäin.

[quote=“Alpo, post:18, topic:1483”][quote=“Willeh, post:17, topic:1483”]Eikö oikean tiedon levittäminen kirkon kanoneista olisi kaikkien kannalta edullisinta? Sitten voisi myös opettaa oikeasta suhtautumisesta kirkon kanoniseen perinteeseen. Jotenkin kummallista, jos kirkon keskeisimmät järjestystä ja uskoa käsittelevät asiakirjat ovat jotenkin salailtavia.

Minä ainakin pidän noita määräyksiä erinomaisen kiinnostavina. Monet toki ovat luonteeltaan sellaisia, ettei niitä voi yksyhteen soveltaa nykyaikaan, mutta on kiinnostavaa miettiä niitä historiallisia syitä, jotka ovat johtaneet kunkin kanonin määräämiseen.[/quote]

Olen sinänsä samaa mieltä, mutta kun mopo lähtee niin helposti keulimaan. En kyllä lähtisi ensimmäisenä digitoimaan kanoneja, kun on paljon hyödyllisempääkin digitoitavaa.[/quote]Mopon keulimiseen syynä eivät ole kaanonit. Syynä on ennemminkin kummallinen tapa suhtautua niihin.