Pappisvirka ja sukupuoli

Tähän (ja vain tähän) ketjuun keskustelu naispappeuden oikeutuksesta ja naispappeuden vastustuksen muodoista. Trollaaminen, keskustelun ohjaaminen ihan muihin asioihin, leimaaminen, ilkeily ym. ehdottomasti kielletty.

Onko naispappeudella mielestänne jotain erityistä etua verrattuna siihen, että pappeina olisi vain miehiä? Siis, onko naisilla sukupuolensa takia joitain erityisiä kykyjä hoitaa papin tehtäviä? Esim. suurempi kyky empatiaan tmv.? Itse en usko, että sellaista olisi. Pikemminkin ajattelen, että heillä on ehkä enemmän heikkouksia. Naiset ovat mielestäni suuremmass vaarassa sortua jonkinlaiseen sentimentaalisuuteen, minkä he sitten antavat ajaa oikeaoppisuuden yli jne., ja näen tuollaisen todellisena uhkana. Näen, että naispappeus saattaa joissain tilanteissa johtaa oikeaoppisuuden vesittymiseen juuri sitä kautta, että naiset saattavat KESKIMÄÄRIN helpommin sortua ajattelemaan, että “ei se nyt niin tarkkaa”, tärkeintä, että kukaan ei koe itseään ulkopuoliseksi tai syrjityksi jne. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä selvemmin näen, että miehillä ja naisilla on erilaiset vanhurskauden muodot ja että miehisen vanhurskauden muodoissa on usein kyse jonkinlaisesta taistelusta, jossa kaikenlainen mukavuus - oma tai yhteisön - on pakko asettaa toissijaiseksi. Naisellinen, ihanteellinen vanhurskaus on jonkinlaista rajatonta rakkaudellisuutta ja huolehtivaisuutta tyyliin Theotokos tai äiti Teresa. Se taas ei usein ole sovitettavissa yhteen pappeuden kanssa.

Aikalailla samaa mieltä timok:n kanssa. Ja sitten tuntuu, että naiset ovat empaattisia vain niitä kohtaan jotka ajattelevat “oikein”. Eli suvaitsevaisesti ja sillee.

Ainakin tilastojen valossa naispapit ovat miehiä liberaalimpeja. Molemmista sukupuolista löytyy tietysti äärilaitoja, mutta sukupuolten eroihin liittyvät tendenssit ovat tilastollisesti ihan relevantteja.

Katolisessa kirkossa naispappeutta vaativat ryhmät yleensä vaativat myös pappien selibaatin purkamista sekä avioeron, esiaviollisen seksin, homoseksin, masturbaation, ehkäisyn ja abortin hyväksymistä ynnä muuta vastaavaa. Mutta hei, sehän kuulostaa ihan Suomen evlut-kirkolta… :wink:

Osaatteko kertoa miten “muut” ns. vanhan virkajärjestyksen kannattajat suhtautuvat SEKL ja SRO vallitsevaan tulkintaan, että vanhaa virkajärjestystä voi (siis erityistä parannusta tekemättä) noudattaa vaikka osallistuu yhteiseen pappisvihkimykseen naispuolisten pappiskandidaattien kanssa? Molemmissa sallitaan myös sisäinen omantunnonvapaus virkakysymyksessä.

Oman näkemykseni mukaan ko. linja on sopusoinnussa ns. hyvän tahdon ilmaisun kanssa.

Sleyn piirissä tilanne taitaa olla hieman toinen ja lestadiolaiset taitavat ajaa asiassa kaksilla vaunuilla. Seurakuntavirassa toimitaan kuten muutkin, mutta muutoin ei.

[quote=“Max, post:5, topic:55”]Katolisessa kirkossa naispappeutta vaativat ryhmät yleensä vaativat myös pappien selibaatin purkamista sekä avioeron, esiaviollisen seksin, homoseksin, masturbaation, ehkäisyn ja abortin hyväksymistä ynnä muuta vastaavaa. Mutta hei, sehän kuulostaa ihan Suomen evlut-kirkolta… ;)[/quote]

Olen lukenut, että osa katolisista haluaisi, että selibaatista tulisi papeille vapaaehtoinen. Ei sen varsinaista poistamista vaan omaa valintaa sen suhteen. Saisi mennä naimisiin, jos haluaisi.
Uskon, että aina olisi myös miehiä, jotka valitsisivat selibaatin ja naimattomuuden vapaaehtoisesti.

[quote=“AnnaBeth, post:7, topic:55”]Olen lukenut, että osa katolisista haluaisi, että selibaatista tulisi papeille vapaaehtoinen. Ei sen varsinaista poistamista vaan omaa valintaa sen suhteen. Saisi mennä naimisiin, jos haluaisi.
Uskon, että aina olisi myös miehiä, jotka valitsisivat selibaatin ja naimattomuuden vapaaehtoisesti.[/quote]
Suomessa uutisoidaan näitä pikkuporukoitten toiveita hyvin mielellään ja ikään kuin näiden porukoiden mielenosoituksilla olisi mitään merkitystä kirkon kannalta. Papiston selibaatti tosin on eri sarjassa noiden listan muiden juttujen kanssa eli vain kirkkokuriin liittyvä kysymys. Tietyissä riituksissa ja erikoisluvalla muutenkin naimisissa oleva mies voi olla katolinen pappi. Jos asiaan jotain muutoksia joskus tehdään niin en usko tuohon “papit saavat mennä naimisiin” -vaihtoehtoon vähääkään. Jokainen nykyinen selibaatissa elävä pappi on antanut juhlallisen naimattomuuslupauksen. Ennemminkin sitten niin, että naimisissa jo olevia miehiä voitaisiin vihkiä papiksi enemmän kuin nykytilanteessa.

[quote=“Max, post:8, topic:55”]Jos asiaan jotain muutoksia joskus tehdään niin en usko tuohon “papit saavat mennä naimisiin” -vaihtoehtoon vähääkään. Jokainen nykyinen selibaatissa elävä pappi on antanut juhlallisen naimattomuuslupauksen. Ennemminkin sitten niin, että naimisissa jo olevia miehiä voitaisiin vihkiä papiksi enemmän kuin nykytilanteessa.[/quote]
Eikös ortodokseilla ole näin? Eli että pappi voi olla naimisissa, jos on naimisissa ennen papiksi vihkimistä? Pappisvihkimyksen jälkeen naimaton ei enää voi mennä naimisiin?

[quote=“Sefa, post:9, topic:55”]Eikös ortodokseilla ole näin? Eli että pappi voi olla naimisissa, jos on naimisissa ennen papiksi vihkimistä? Pappisvihkimyksen jälkeen naimaton ei enää voi mennä naimisiin?[/quote]

Noinhan se on. Ja papiksi pyrkivillä on kuulemma kova kiire löytää se eukonkutvana ennen kuin opinnot on saatu päätökseen. Piispa ei kuitenkaan voi olla naimisissa, vaan hänen tulee olla joko naimaton tai leski. Tämä saattaa aiheuttaa hieman ongelmia Suomen ort. kirkossa jossain vaiheessa, sillä useimmat papit ovat naimisissa, ja saattaa olla, että jossain vaiheessa tulee tilanne, jossa hyviä piispaehdokkaita ei meinaakaan löytyä. Muualla maailmassa piispat tulevat usein niistä papeista, jotka ovat tulleet papeiksi luostarin kautta. Meillä luostaritouhu on kuitenkin niin pienissä kantimissa, että sitäkään kautta ei välttämättä ole aina ketään sopivaa piispakandidaattia tarjolla.

[quote=“Max, post:5, topic:55”]Katolisessa kirkossa naispappeutta vaativat ryhmät yleensä vaativat myös pappien selibaatin purkamista sekä avioeron, esiaviollisen seksin, homoseksin, masturbaation, ehkäisyn ja abortin hyväksymistä ynnä muuta vastaavaa. Mutta hei, sehän kuulostaa ihan Suomen evlut-kirkolta… ;)[/quote]

Ei oikeastaan. Ei niitä vaadita - meitillä saa hullun tai fundiksen leiman jos puhuu kielteisesti noista jutuista. Paitsi selibaatista, sitä saa arvostella. Vaikka onkin ihan okei ja kaunista jos joku sinkku kertoo olleensa puoli vuotta selibaatissa etsiessään itseään tai jotain.

[quote=“Antti Valkama, post:11, topic:55”]Ei niitä vaadita - meitillä saa hullun tai fundiksen leiman jos puhuu kielteisesti noista jutuista. Paitsi selibaatista, sitä saa arvostella. Vaikka onkin ihan okei ja kaunista jos joku sinkku kertoo olleensa puoli vuotta selibaatissa etsiessään itseään tai jotain.[/quote]
:roflrofl: :roflrofl: :roflrofl:

[quote=“Antti Valkama, post:11, topic:55”]Ei oikeastaan. Ei niitä vaadita - meitillä saa hullun tai fundiksen leiman jos puhuu kielteisesti noista jutuista. Paitsi selibaatista, sitä saa arvostella. Vaikka onkin ihan okei ja kaunista jos joku sinkku kertoo olleensa puoli vuotta selibaatissa etsiessään itseään tai jotain.[/quote]

Tuo voi olla kaunista. Mutta on toki olemassa suurempiakin hyveitä. Tällainen on mm. rohkeus tutustua itseensä ja seksuaalisuuteensa, joka on ihmisen syvin olemus. Tämä ilmenee masturbaatiossa. Todellinen kilvoittelija uskaltaakin murtaa yliminänsä ja jumalakuvansa, ja masturboi niin että on käden ruvella.

[quote=“timo k, post:2, topic:55”]Mitä vanhemmaksi tulen, sitä selvemmin näen, että miehillä ja naisilla on erilaiset vanhurskauden muodot…[/quote]
Vain ortodoksi voi ilmaista asian näin kauniisti. :slight_smile:

[quote=“Max, post:12, topic:55”][quote=“Antti Valkama, post:11, topic:55”]Ei niitä vaadita - meitillä saa hullun tai fundiksen leiman jos puhuu kielteisesti noista jutuista. Paitsi selibaatista, sitä saa arvostella. Vaikka onkin ihan okei ja kaunista jos joku sinkku kertoo olleensa puoli vuotta selibaatissa etsiessään itseään tai jotain.[/quote]
:roflrofl: :roflrofl: :roflrofl:[/quote]

Ja mitähän huvittavaa tässä on?
Uskovaisen tulee elää joko avioliitossa ja elää puhtaana Jumalalle ja perheelleen.
Tai elää yksin ja puhtaana Jumalalle. Niinkuin luostarissa. Tämä on meidän pyhityksemme.

[quote=“Jemimah, post:15, topic:55”]Ja mitähän huvittavaa tässä on?[/quote]
Huvittavaa on se, että tuollaisesta puolivuotiskaudesta edes käytetään nimeä selibaatti. Lisäksi tuo Antin tilannekuvaus kokonaisuutena on luterilaisuuden ulkopuolelta katsoen aika hauska, sisältä varmaan usein aika traagisen tosi.

[quote=“Max, post:8, topic:55”]Tietyissä riituksissa ja erikoisluvalla muutenkin naimisissa oleva mies voi olla katolinen pappi.[/quote]

Ja niissä tietyissä riituksissakin monesti vain perinteisillä uniaattialueilla. Perinteisten alueiden ulkopuolella roomalaiset jyräävät uniaatit perinteineen nurin.

[quote=“Max, post:16, topic:55”][quote=“Jemimah, post:15, topic:55”]Ja mitähän huvittavaa tässä on?[/quote]
Huvittavaa on se, että tuollaisesta puolivuotiskaudesta edes käytetään nimeä selibaatti. Lisäksi tuo Antin tilannekuvaus kokonaisuutena on luterilaisuuden ulkopuolelta katsoen aika hauska, sisältä varmaan usein aika traagisen tosi.[/quote]

Juu. Tätä minäkin.
Jeesuksen seuraaminen ja Jumalalle vihkiytyminen on koko elämän kestävä liitto.
Katolisilla on luostarilaitos, yksilöprotestantti voi samoin vihkiytyä.

[quote=“timo k, post:10, topic:55”][quote=“Sefa, post:9, topic:55”]Eikös ortodokseilla ole näin? Eli että pappi voi olla naimisissa, jos on naimisissa ennen papiksi vihkimistä? Pappisvihkimyksen jälkeen naimaton ei enää voi mennä naimisiin?[/quote]

Noinhan se on.[/quote]
Se on muuten oikeesti hyvä asia kun sitä miettii. Ei pappi saa minusta olla mitään vapaata riistaa seurakunnan naimattomalle naisväelle. Ja sitten jonkun naikkosen naiminen voisi aiheuttaa surua ja vaikeuttaa papillisia tehtäviä kuten yksityinen sielunhoito näiden kohdalla jotka jäivät niinsanotusti nuolemaan näppejään.

[quote=“Sefa, post:19, topic:55”]Se on muuten oikeesti hyvä asia kun sitä miettii. Ei pappi saa minusta olla mitään vapaata riistaa seurakunnan naimattomalle naisväelle. Ja sitten jonkun naikkosen naiminen voisi aiheuttaa surua ja vaikeuttaa papillisia tehtäviä kuten yksityinen sielunhoito näiden kohdalla jotka jäivät niinsanotusti nuolemaan näppejään.[/quote]

Kyllä. Ei olisi oikein papillista käytöstä, jos pappi kulkisi riiaamassa milloin ketäkin seurakuntalaista. Nyt on olemassa järjestely, joka tukee sekä niitä, jotka ovat selibaatissa eläviä pappeja että niitä, joilla on vaimo ja perhe kilvoittelumuotona. Itse pidän tätä paljon parempana systeeminä kuin esim. room. katolilaista mallia, jossa kaikki papit pakotetaan “samaan muottiin” tämän kysymyksen suhteen.