Miksi lapsia kastetaan?

Joidenkin lähteiden mukaan Martti Luther kävi kovan taistelun lapsikaste kysymyksen kanssa.
Se on oppi jota ei löydy raamatun lehdiltä, joka on peräisin katolilaisuudesta.
Luther oli kirkkaasti uskovien vesikasteen puolella jo, mutta sitten muiden painostuksesta oli taas
lapsikasteen kannalla. Ne jotka olivat ottaneet uskovien vesikasteen, naisia hukutettiin euroopan jokiin.
Miehiä hirtettiin, se oli niin raskauttava rikos, jos oli ottanut kasteen Jeesuksen nimeen aikuisena.

[quote=“Greywich, post:1, topic:1769”]Joidenkin lähteiden mukaan Martti Luther kävi kovan taistelun lapsikaste kysymyksen kanssa.
Se on oppi jota ei löydy raamatun lehdiltä, joka on peräisin katolilaisuudesta.
Luther oli kirkkaasti uskovien vesikasteen puolella jo, mutta sitten muiden painostuksesta oli taas
lapsikasteen kannalla. Ne jotka olivat ottaneet uskovien vesikasteen, naisia hukutettiin euroopan jokiin.
Miehiä hirtettiin, se oli niin raskauttava rikos, jos oli ottanut kasteen Jeesuksen nimeen aikuisena.[/quote]

Klassisen kristinuskon puolesta? :ban:

Varmaan meistä teologeista jokainen on käynyt oman taistelunsa asian kanssa. Kun taistelu on käyty, miekat pistetty tuppeen ja pöly laskeutunut hiljentyneiden taisteluareenoiden päälle, sitä ei oikein jaksa enää käydä uudelleen. Siksi pahoin pelkään, että ainakin mitä tähän foorumiin tulee, tähän taistelukutsuusi ei välttämättä jakseta enää isommalla porukalla vastata.

Baptistien ja helluntailaisten hevosmiesten tietotoimiston…

Onhan se järkyttävää kun itsekkin joutui käymään lapsikaste -prosessin läpi aikoinaan. Vaikka ei tiennyt mitään elämästä.
Lapset eivät ymmärrä sitä tapahtumaa. Jos minä olisin silloin saanut pelastusvarmuuden, olisin varmasti onnellinen mies.
Kyllä se uskoontulo tapahtui vasta teini-iässä, kun sai kokea uudestisyntymisen ylhäältä.

En voi sanoa milloinkaan, että lapsikaste olisi raamatullinen oppi, se ei ole klassista edes. Luther kävi sen kanssa kovan
taistelun… sanoi myös näin “se voi viedä helvettiin asti”

Ihan hyvin se opitaan ymmärtämään, kun ikää tulee vähän lisää. Lapsikaste on toiminut hyvin kristittyjen kohdalla jo 2000 vuotta.

“Uskovien kasteen” omana järjen päätelmänään kehittivät vasta jotkut keskiajan porukat.

[quote=“Eutykus, post:6, topic:1769”]Ihan hyvin se opitaan ymmärtämään, kun ikää tulee vähän lisää. Lapsikaste on toiminut hyvin kristittyjen kohdalla jo 2000 vuotta.

“Uskovien kasteen” omana järjen päätelmänään kehittivät vasta jotkut keskiajan porukat.[/quote]

Minutkin on kastettu kaksi kertaa lapsena ja aikuisena. Mitään se kaste ei ole hyödyttänyt pelastuksen osalta. Tietty silloin
kun uskoo Jeesukseen (ymmärtävässä iässä) merkitsee enempi.

[quote=“Eutykus, post:6, topic:1769”]Ihan hyvin se opitaan ymmärtämään, kun ikää tulee vähän lisää. Lapsikaste on toiminut hyvin kristittyjen kohdalla jo 2000 vuotta.

“Uskovien kasteen” omana järjen päätelmänään kehittivät vasta jotkut keskiajan porukat.[/quote]

Eipäs nyt liioitella Eutykus! On ihan yleisesti tunnettu fakta, että ensimmäiset parisataa vuotta mentiin lähinnä uskovien-/aikuiskasteella katekumenaattisysteemissä.

Uskovien kaste on myös toiminut hyvin jo 2000 vuotta kaikkialla siellä, missä ihmisiä kääntyy kristityiksi nuorena tai aikuisiällä ja toimii edelleen. Sillä on oma paikkansa, niin kuin lapsikasteellakin.

[quote=“Greywich, post:7, topic:1769”][quote=“Eutykus, post:6, topic:1769”]Ihan hyvin se opitaan ymmärtämään, kun ikää tulee vähän lisää. Lapsikaste on toiminut hyvin kristittyjen kohdalla jo 2000 vuotta.

“Uskovien kasteen” omana järjen päätelmänään kehittivät vasta jotkut keskiajan porukat.[/quote]

Minutkin on kastettu kaksi kertaa lapsena ja aikuisena. Mitään se kaste ei ole hyödyttänyt pelastuksen osalta. Tietty silloin
kun uskoo Jeesukseen (ymmärtävässä iässä) merkitsee enempi.[/quote]
Jaa-a. Mistä sinä sen “tiedät”, ettei se ole “mitään hyödyttänyt”? Tunnetko olevasi vieläkin pelastuksen ulkopuolella vai mitä tarkoitat? Eikö sinulla ole vielä uskoa Jeesukseen?
Siinä mielessä sinulla ei näytä olevan uskoa, että luottaisit niihin Jumalan lupauksiin kasteen lahjasta, joista voimme Raamatusta lukea.
Todellista varmuutta kukaan ei toki toisen keskustelijan uskosta voi omistaa. Emme näe sydämeen, luemme tässä vain sanoja näytöllämme. Emmekä tietenkään pelastumistakaan voi luvata kenellekään. Muutenhan olisimme Jumalan asemassa.

  • Mutta tämä viestisi on aika kummallinen, anteeksi vain.

[quote=“slower, post:9, topic:1769”]Jaa-a. Mistä sinä sen “tiedät”, ettei se ole “mitään hyödyttänyt”? Tunnetko olevasi vieläkin pelastuksen ulkopuolella vai mitä tarkoitat? Eikö sinulla ole vielä uskoa Jeesukseen?
Siinä mielessä sinulla ei näytä olevan uskoa, että luottaisit niihin Jumalan lupauksiin kasteen lahjasta, joista voimme Raamatusta lukea.
Todellista varmuutta kukaan ei toki toisen keskustelijan uskosta voi omistaa. Emme näe sydämeen, luemme tässä vain sanoja näytöllämme. Emmekä tietenkään pelastumistakaan voi luvata kenellekään. Muutenhan olisimme Jumalan asemassa.

  • Mutta tämä viestisi on aika kummallinen, anteeksi vain.[/quote]

Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Martti Luther ei puhdistanut uskoa, usko puhdisti Martti Lutherin, tässä on se jumalallinen järjestys!

[quote=“Greywich, post:10, topic:1769”][quote=“slower, post:9, topic:1769”]Jaa-a. Mistä sinä sen “tiedät”, ettei se ole “mitään hyödyttänyt”? Tunnetko olevasi vieläkin pelastuksen ulkopuolella vai mitä tarkoitat? Eikö sinulla ole vielä uskoa Jeesukseen?
Siinä mielessä sinulla ei näytä olevan uskoa, että luottaisit niihin Jumalan lupauksiin kasteen lahjasta, joista voimme Raamatusta lukea.
Todellista varmuutta kukaan ei toki toisen keskustelijan uskosta voi omistaa. Emme näe sydämeen, luemme tässä vain sanoja näytöllämme. Emmekä tietenkään pelastumistakaan voi luvata kenellekään. Muutenhan olisimme Jumalan asemassa.

  • Mutta tämä viestisi on aika kummallinen, anteeksi vain.[/quote]

Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Martti Luther ei puhdistanut uskoa, usko puhdisti Martti Lutherin, tässä on se jumalallinen järjestys![/quote]
Jos nyt ei mennä Lutheriin…
Et vastannut kysymykseeni.

Jos rehellisiä ollaan, niin on tässä vähän skeptinen asenne muodostunut, vaikka 25 vuotta ollut uskossa. Miksei Jeesus ilmesty.
Kai tämä on saatanan hallussa koko planeetta, ja yksi päivä vasta on tuomiopäivä sen suhteen, kun saatana heitetään helvettiin
yhdessä langenneiden enkeleiden kanssa. Tottakai mua kiinnostaisi nähdä Jeesuksen toimivan tänä päivänä, ja tulevan takaisin! En vain koe sitä ikävä kyllä. Kokeeko sitä kovinkaan moni nykypäivänä yleensäkkään?

[quote=“Greywich, post:5, topic:1769”]Onhan se järkyttävää kun itsekkin joutui käymään lapsikaste -prosessin läpi aikoinaan. Vaikka ei tiennyt mitään elämästä.
Lapset eivät ymmärrä sitä tapahtumaa. Jos minä olisin silloin saanut pelastusvarmuuden, olisin varmasti onnellinen mies.
Kyllä se uskoontulo tapahtui vasta teini-iässä, kun sai kokea uudestisyntymisen ylhäältä.

En voi sanoa milloinkaan, että lapsikaste olisi raamatullinen oppi, se ei ole klassista edes. Luther kävi sen kanssa kovan
taistelun… sanoi myös näin “se voi viedä helvettiin asti”[/quote]Luther kävi kovan taistelun vastustaessaan niitä, jotka hylkäsivät lapsikasteen. Ei hän itse tässä asiassa epäröinyt missään kohtaa. Luther kirjoittaa: Kaste - Iso katekismus - Luterilaiset tunnustuskirjat | Suomen ev.lut. kirkko
[spoiler]

Sillä aivan kaikki on sen varassa, pidetäänkö kastetta voimallisena, ihanana ja tärkeänä asiana. Juuri siitä me käymme useimmat kiistamme ja taistelumme, koska maailma on nyt täynnänsä lahkolaisia, jotka huutavat, että kaste on ulkonainen asia ja ettei ulkonaisesta ole mitään hyötyä. Mutta olkoon vain ulkonainen asia, miten ulkonainen tahansa, tässä on se Jumalan sana ja käsky, joka asettaa, perustaa ja vahvistaa kasteen. Mitä Jumala on asettanut ja käskenyt, ei voi olla tarpeetonta, vaan sen täytyy olla äärettömän kallisarvoista, vaikka näyttäisi oljenkorttakin vähäpätöisemmältä. –

Nuo viisastelevat hurmahenkemme väittävät kuitenkin, että yksin usko pelastaa, teot ja ulkonaiset asiat eivät ollenkaan vaikuta siihen. Vastaamme tähän väitteeseen näin: On aivan totta, että pelastusta ei mikään muu vaikuta kuin usko - tästä kuulemme kohta lisää. Mutta nämä sokeiden taluttajat eivät huomaa sitä, että uskolla tulee olla jokin kohde, eli jotakin, mistä se voi pitää kiinni ja minkä varassa se voi luottavaisesti seistä. Näin usko siis kiinnittää koko huomion veteen. Se uskoo, että vesi on kaste, täynnä pelkkää pelastusta ja elämää, ei kuitenkaan sinänsä, tästähän on jo kylliksi puhuttu, vaan sen vuoksi, että vesi on yhdistynyt Jumalan sanaan ja asetukseen ja että Jumalan nimi on liittynyt veteen. Kun uskon tämän, en silloin usko mihinkään muuhun kuin Jumalaan, joka on antanut ja istuttanut veteen sanansa ja joka tarjoaa meille tämän ulkonaisen aineen, jotta me siihen tarttumalla voisimme tarttua tuohon aarteeseen. –

Vaikka näet lapset, kuten on väitetty, eivät uskoisikaan, mikä väite äsken osoitettiin paikkansapitämättömäksi, olisi kaste silti oikea. Kukaan ei saa kastaa heitä uudelleen. Eihän ehtoollisestakaan murene mitään pois, vaikka joku menee vastaanottamaan sen kelvottomin aikein. Missään tapauksessa ei häntä saa päästää tuon tähden heti toistamiseen ehtoolliselle, ikään kuin hän äsken väärin menetellessään ei oliskaan todella saanut sakramenttia. Sellainenhan merkitsisi pahimmanlaatuista sakramentin pilkkaamista ja häpäisemistä. Kuinka voisimme edes ajatella, että Jumalan sana ja asetus tulisivat meidän väärinkäytöstemme tähden vääriksi ja tyhjän arvoisiksi? Tämän vuoksi kehotan sinua, ellet aiemmin ole uskonut, uskomaan kuitenkin nyt ja sanomaan näin: “Kasteeni on kyllä varmasti ollut oikea, mutta ikävä kyllä en ole ottanut sitä vastaan oikealla tavalla.” Onhan näet minun itsenikin ja kaikkien niiden, jotka antavat kastaa itsensä, puhuteltava Jumalaa tällä tavalla: “Tässä tulen. Minä uskon itse, ja myös toisten usko ympäröi minut. En silti voi rakentaa uskoni varaan enkä siihen, että monet rukoilevat puolestani. Vain sen varaan rakennan, että sinä olet näin sanonut ja käskenyt.

[/spoiler]

Jos rehellisiä ollaan, niin on tässä vähän skeptinen asenne muodostunut, vaikka 25 vuotta ollut uskossa. Miksei Jeesus ilmesty.
Kai tämä on saatanan hallussa koko planeetta, ja yksi päivä vasta on tuomiopäivä sen suhteen, kun saatana heitetään helvettiin
yhdessä langenneiden enkeleiden kanssa. Tottakai mua kiinnostaisi nähdä Jeesuksen toimivan tänä päivänä, ja tulevan takaisin! En vain koe sitä ikävä kyllä. Kokeeko sitä kovinkaan moni nykypäivänä yleensäkkään?[/quote]
Kyllä Jeesus tulee takaisin kun aika on.
Usko perustuu Jumalan lupauksiin. Raamattu on luotettava.
Mutta tähän kasteeseen liittyen: Ei sinulla taida olla mitään todistetta siitä ettei se mitään hyödytä.
Sanot olevasi uskossa. Miksei uskosi voisi liittyä kasteeseesi?
Ei ihminen ota uskoa, se annetaan. Raamatun mukaan usko ja kaste liittyvät yhteen. Järjestys ei ole merkittävä, vaan se, kuka on kaiken takana. Jumalan armoa on kaikki.

Luota Jumalaan! Lue sanaa ja käy kirkossa!
Siunausta päivääsi.

Se on silti katolilaista alkuperää, kolminaisuusoppi ja lapsikaste. Eikä niitä löydy raamatusta näin ilmaistuna.
Johannes Kastaja kastoi niitä jotka olivat tulleet uskoon, ja saaneet Pyhän Hengen.

Luther kuitenkin kävi taistelun myös kaste kysymyksen kanssa, mutta pelkäsi sen ajan muita profeettoja.

Silti Luther ei ole jumala, täytyy kuunnella vain raamatun paimenta, ei kirkkokuntia!?!?

[quote=“slower, post:14, topic:1769”]Miksei uskosi voisi liittyä kasteeseesi?
Ei ihminen ota uskoa, se annetaan. Raamatun mukaan usko ja kaste liittyvät yhteen. Järjestys ei ole merkittävä, vaan se, kuka on kaiken takana. Jumalan armoa on kaikki.[/quote]

Olen nähnyt niin monta luterilaista juoppoa, jotka elävät sillä varjolla, kun kuuluvat kirkkoon, ja se näyttää riittävän.

Riittääkö se? Jos vain elää haureudessa, ja kuuluu kirkkoon?

[quote=“Willeh, post:13, topic:1769”][quote=“Greywich, post:5, topic:1769”]Onhan se järkyttävää kun itsekkin joutui käymään lapsikaste -prosessin läpi aikoinaan. Vaikka ei tiennyt mitään elämästä.
Lapset eivät ymmärrä sitä tapahtumaa. Jos minä olisin silloin saanut pelastusvarmuuden, olisin varmasti onnellinen mies.
Kyllä se uskoontulo tapahtui vasta teini-iässä, kun sai kokea uudestisyntymisen ylhäältä.

En voi sanoa milloinkaan, että lapsikaste olisi raamatullinen oppi, se ei ole klassista edes. Luther kävi sen kanssa kovan
taistelun… sanoi myös näin “se voi viedä helvettiin asti”[/quote]Luther kävi kovan taistelun vastustaessaan niitä, jotka hylkäsivät lapsikasteen. Ei hän itse tässä asiassa epäröinyt missään kohtaa. Luther kirjoittaa: Kaste - Iso katekismus - Luterilaiset tunnustuskirjat | Suomen ev.lut. kirkko
[spoiler]

Sillä aivan kaikki on sen varassa, pidetäänkö kastetta voimallisena, ihanana ja tärkeänä asiana. Juuri siitä me käymme useimmat kiistamme ja taistelumme, koska maailma on nyt täynnänsä lahkolaisia, jotka huutavat, että kaste on ulkonainen asia ja ettei ulkonaisesta ole mitään hyötyä. Mutta olkoon vain ulkonainen asia, miten ulkonainen tahansa, tässä on se Jumalan sana ja käsky, joka asettaa, perustaa ja vahvistaa kasteen. Mitä Jumala on asettanut ja käskenyt, ei voi olla tarpeetonta, vaan sen täytyy olla äärettömän kallisarvoista, vaikka näyttäisi oljenkorttakin vähäpätöisemmältä. –

Nuo viisastelevat hurmahenkemme väittävät kuitenkin, että yksin usko pelastaa, teot ja ulkonaiset asiat eivät ollenkaan vaikuta siihen. Vastaamme tähän väitteeseen näin: On aivan totta, että pelastusta ei mikään muu vaikuta kuin usko - tästä kuulemme kohta lisää. Mutta nämä sokeiden taluttajat eivät huomaa sitä, että uskolla tulee olla jokin kohde, eli jotakin, mistä se voi pitää kiinni ja minkä varassa se voi luottavaisesti seistä. Näin usko siis kiinnittää koko huomion veteen. Se uskoo, että vesi on kaste, täynnä pelkkää pelastusta ja elämää, ei kuitenkaan sinänsä, tästähän on jo kylliksi puhuttu, vaan sen vuoksi, että vesi on yhdistynyt Jumalan sanaan ja asetukseen ja että Jumalan nimi on liittynyt veteen. Kun uskon tämän, en silloin usko mihinkään muuhun kuin Jumalaan, joka on antanut ja istuttanut veteen sanansa ja joka tarjoaa meille tämän ulkonaisen aineen, jotta me siihen tarttumalla voisimme tarttua tuohon aarteeseen. –

Vaikka näet lapset, kuten on väitetty, eivät uskoisikaan, mikä väite äsken osoitettiin paikkansapitämättömäksi, olisi kaste silti oikea. Kukaan ei saa kastaa heitä uudelleen. Eihän ehtoollisestakaan murene mitään pois, vaikka joku menee vastaanottamaan sen kelvottomin aikein. Missään tapauksessa ei häntä saa päästää tuon tähden heti toistamiseen ehtoolliselle, ikään kuin hän äsken väärin menetellessään ei oliskaan todella saanut sakramenttia. Sellainenhan merkitsisi pahimmanlaatuista sakramentin pilkkaamista ja häpäisemistä. Kuinka voisimme edes ajatella, että Jumalan sana ja asetus tulisivat meidän väärinkäytöstemme tähden vääriksi ja tyhjän arvoisiksi? Tämän vuoksi kehotan sinua, ellet aiemmin ole uskonut, uskomaan kuitenkin nyt ja sanomaan näin: “Kasteeni on kyllä varmasti ollut oikea, mutta ikävä kyllä en ole ottanut sitä vastaan oikealla tavalla.” Onhan näet minun itsenikin ja kaikkien niiden, jotka antavat kastaa itsensä, puhuteltava Jumalaa tällä tavalla: “Tässä tulen. Minä uskon itse, ja myös toisten usko ympäröi minut. En silti voi rakentaa uskoni varaan enkä siihen, että monet rukoilevat puolestani. Vain sen varaan rakennan, että sinä olet näin sanonut ja käskenyt.

[/spoiler][/quote]
Kiitos Willeh. Eikö olekin hieno nettisivu toi evl.fi? :cool:

[quote=“Greywich, post:16, topic:1769”][quote=“slower, post:14, topic:1769”]Miksei uskosi voisi liittyä kasteeseesi?
Ei ihminen ota uskoa, se annetaan. Raamatun mukaan usko ja kaste liittyvät yhteen. Järjestys ei ole merkittävä, vaan se, kuka on kaiken takana. Jumalan armoa on kaikki.[/quote]

Olen nähnyt niin monta luterilaista juoppoa, jotka elävät sillä varjolla, kun kuuluvat kirkkoon, ja se näyttää riittävän.

Riittääkö se? Jos vain elää haureudessa, ja kuuluu kirkkoon?[/quote]
Ei tietenkään pidä elää synnissä. Se ei todista mitenkään sitä, että “kaste ei hyödytä mitään”.
Katekismusta oppimaan, mars. :peukku:

[quote=“slower, post:18, topic:1769”]Ei tietenkään pidä elää synnissä. Se ei todista mitenkään sitä, että “kaste ei hyödytä mitään”.
Katekismusta oppimaan, mars. :peukku:[/quote]

Kirjoittiko Luther sen Katekismuksen? Olen mä sitä joskus lukenutkin. Miksi pitää olla muita kirjoja kuin raamattu?
Eikö raamatun pitäisi riittää, rituaalit sun muut olisi hyvä jättää omaan inhimilliseen arvoonsa!

[quote=“Greywich, post:19, topic:1769”][quote=“slower, post:18, topic:1769”]Ei tietenkään pidä elää synnissä. Se ei todista mitenkään sitä, että “kaste ei hyödytä mitään”.
Katekismusta oppimaan, mars. :peukku:[/quote]

Kirjoittiko Luther sen Katekismuksen? Olen mä sitä joskus lukenutkin. Miksi pitää olla muita kirjoja kuin raamattu?
Eikö raamatun pitäisi riittää, rituaalit sun muut olisi hyvä jättää omaan inhimilliseen arvoonsa![/quote] :rules: