Maailman 4 suurinta uskontoa

Mistä voi tietää, mikä on oikea uskonto ihmiselle? Meille suomalaisille se on automaattisesti kristinusko.
Jos oltaisiin synnytty Japaniin, se olisi luonnostaan Buddhismi. Intiassa Hindulaisuus, yms.

Neljä suurinta uskontoa uskontokunnan jäsenmäärä % maailman asukasluvusta

Kristillisyys 1,9–2,1 mrd. 26,4–29,2 %
Islamilaisuus 1,3–1,57 mrd. 18,1–21,8 %
Buddhalaisuus 0,5–1,5 mrd. 6,9–20,8 %
Hindulaisuus 0,95–1,0 mrd. 13,2–13,9 %

Ja millähän Kristillisyys kalasti noin paljon fanejaan itselleen, sodilla, ja tappamisella? Sillä periaatteella: joka
paikkaan on saarnattava evankeliumia, vaikka sitten voimakeinoja käyttämällä?

Jos asiaa tarkastelee oikeudenmukaisuusnäkökulmasta on tietysti epäreilua, että jotkut syntyisivät väärän ja jotkut oikean uskonnon vaikutuspiirissä. Jos mietitään totuus-näkökulmaa, niin tällaiset reiluusargumentit eivät kanna kovin pitkälle. Se, että jossakin kulttuurissa syntyville tyttöjen silpominen on oikein, ei tarkoita, että muilla ei olisi oikeutta pitää (myös absoluuttisesti) vääränä tällaista tapaa.

Toiseksi. Vaikka kristinuskolla on nimellisesti paljon kannattajia, se joukko, joka todella tuntee Kristuksen omakseen on huomattavasti pienempi. Syntyminen kristilliseen yhteiskuntaan ei takaa todellista uskoa.

Miekkalähetystä on suuresti liioiteltu katolisen kirkon ja uskonnon vastaisessa propagandassa. Suurimmaksi osaksi Euroopan pakanat kääntyivät ja ottivat kasteen kun heidän johtajansa olivat ensin niin tehneet.

Mitäs jos ei ole uskontoa taustalla, ei mitään (-syys, tai -suus) loppuisia uskonsuuntauksia. Niin kai ihminen voi silti pelastua.
Jos ei esim. kuulu tiettyyn maapäälliseen lahkoon tai uskonsuuntaukseen? Olen tätä paljon pohtinut, Jumala kai valitsee edelleen
kenet tahtoo? Niinkuin Abrahamin.

[quote=“Greywich, post:3, topic:1810”]Mitäs jos ei ole uskontoa taustalla, ei mitään (-syys, tai -suus) loppuisia uskonsuuntauksia. Niin kai ihminen voi silti pelastua.
Jos ei esim. kuulu tiettyyn maapäälliseen lahkoon tai uskonsuuntaukseen? Olen tätä paljon pohtinut, Jumala kai valitsee edelleen
kenet tahtoo? Niinkuin Abrahamin.[/quote]Raamattu antaa hyvin vähän toivoa niille, jotka eivät ole Kristukseen uskovia. Pakanat kyllä luonnostaan tietävät Jumalan olemassaolon ja lain vaatimus on jossain määrin jokaisen sydämessä, mutta vain tuomitsijana.

Kai Jeesukseen voi uskoa, ilman että kuuluu tiettyyn kategoriaan (ihmisten kategorioihin).

Ihminen on muuten melko valikoiva, ja kategorioihin laittava luomus. (johtuneen perisynnistä?)

Kai Jeesukseen voi uskoa, ilman että kuuluu tiettyyn kategoriaan (ihmisten kategorioihin).

Ihminen on muuten melko valikoiva, ja kategorioihin laittava luomus. (johtuneen perisynnistä?)[/quote]Kristillinen seurakunta ei ole ihmisten kategoria, vaan se on Kristuksen asettama pelastuksen yhteisö. Se, että maailmasta ja Suomestakin löytyy monenlaista lahkolaisjoukkiota ei tee tyhjäksi sitä, että Kristus asetti uskovat elämään yhteydessä toisiinsa ja pyhiin asioihin kuten sanan palvelukseen ja ehtoollisenviettoon.

Kuitenkin se vaikuttaa kummalliselta, et siihen vaadittaisiin jokin seurakuntayhteys, jotta voisi pelastua. Jos on kerran kaksi kertaa kastettukin jo, ja uskoo Jeesukseen ihan henkilökohtaisesti. Sen pitäisi riittää?

Kristillisyys muodostui vasta Paavalin aikana kultiksi. Jeesus ei ollut kai jäsen mihinkään sen ajan laitokseen?

[quote=“Greywich, post:7, topic:1810”]Kuitenkin se vaikuttaa kummalliselta, et siihen vaadittaisiin jokin seurakuntayhteys, jotta voisi pelastua. Jos on kerran kaksi kertaa kastettukin jo, ja uskoo Jeesukseen ihan henkilökohtaisesti. Sen pitäisi riittää?

Kristillisyys muodostui vasta Paavalin aikana kultiksi. Jeesus ei ollut kai jäsen mihinkään sen ajan laitokseen?[/quote]

Oletko sinä sitten Jeesus?

Ei seurakuntayhteys varmastikaan ehdoton pakko ole, mutta yksinäinen kekäle sammuu nopeasti. Kristuksen ruumiin eli seurakunnan kautta sinäkin varmaan olet Jeesuksesta kuullut, eikä Raamatun sana seurakunnasta ruumiina oikein toteudu, jos jokaisen pitäisi voida olla kristitty ihan itsekseen ilman seurakuntaa, ilman yhteyttä. “Että he olisivat yhtä”, rukoili jo Jeesus itse.

PS: Itse asiassa Jeesus kävi tapansa mukaan synagogassa, ja temppelissäkin kävi. Hän siis kiinnittyi Vanhan liiton ‘kirkkoon’ eli temppelikulttiin, muuttaen sen kuitenkin itsensä kautta Uuden liiton ‘kirkoksi’, johon ei enää tultu juutalaiseksi syntymisen ja/tai ympärileikkauksen kautta vaan kasteessa, kansasta riippumatta.

Kuitenkin se vaikuttaa kummalliselta, et siihen vaadittaisiin jokin seurakuntayhteys, jotta voisi pelastua. Jos on kerran kaksi kertaa kastettukin jo, ja uskoo Jeesukseen ihan henkilökohtaisesti. Sen pitäisi riittää?

Kristillisyys muodostui vasta Paavalin aikana kultiksi. Jeesus ei ollut kai jäsen mihinkään sen ajan laitokseen?[/quote]Riittääkö se, että kerran olen luvannut rakastaa vaimoani kirkon alttarilla? Se on tietysti avioliiton lähtökohta ja vähimmäisvaatimus, mutta jos siinä on kaikki, mitä miehen ja vaimon elämässä on yhteistä, niin ei, se ei riitä. Sama koskee kristillistä elämää Kristukselle kihlattuna. Kasteessa on tehty vihkivalat, mutta yhteinen tie uskossa tarvitsee sitä ravintoa ja rakkautta, jota Kristus seurakuntansa kautta jakaa.

Kysymys ei ole siitä, onko kukaan Jeesus (ihmisenä). Ei varmasti, vähiten minä olen sitä. Koska elän “omillani”.

Silti olen kanssari eri mieltä tietyissä tapauksissa. Jos Jeesus on iskostunut sydämmeen jo nuorena, se on vaikea sieltä ottaa pois,
jos ja kun Jumala on pelastanut tältä maailmalta. Se ei kai ole riippuvainen ihmisten teoista siinä vaiheessa?

Kristuksen opetuslapset tais olla melkoisia uskon sankareita, eivät välittäneet tuon taivaallista sen ajan kirkollisjärjestelmästä,
paitsi Juudas, joka petti Jeesuksen viimein.

Jeesus sanoi, tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani, hän ei sanonut tehkää kaikista kansoista aina uusia seurakuntia.
Kyllä yhden suurimman kansan kirkon täytyisi riittää siihen

Kyllä se on uskonkekäle hemmetin helppo ottaa pois. Ei tarvita ku kasa syntejä, niin johan jää uskonelämä, rukoileminen ja kaikki muukin.