Kristitty ja sooloseksi -ketjun otsikon vaihtaminen

Ketjun Kristitty ja sooloseksi otsikkoa muutettiin moneen kertaan, mutta en ole erityisen tyytyväinen nykyotsikkoon. Koska kyse on kuitenkin ns. ikuisuusaiheesta kristillisillä keskustelupalstoilla, olen sitä mieltä, että otsikon pitäisi olla mietitty. Kriteerit hyvälle otsikolle: 1. otsikko on riittävän täsmällinen 2. otsikko ei ole rietas tai kristilliseen kielenkäyttöön sopimaton.

Äänestykseen saa vastata ja ehdotuksia uudelle otsikolle antaa, jos katsoo sellaisen olevan paikalla. Minulla on muutama ehdotus, mutta annanpa tilaa keskustelulle ensin.

Ehdotan: “Kristinusko ja itsetyydytys”

Jos joku keksii neutraalimman ja asiallisemman, niin kannatan sitä.

[quote=“TV, post:2, topic:1592”]Ehdotan: “Kristinusko ja itsetyydytys”

Jos joku keksii neutraalimman ja asiallisemman, niin kannatan sitä.[/quote]Jos itsetyydytys ei kelpaa sanana, niin pistetään sitten teknisempi masturbointi tai onanointi.

Paavilaisten pahuus ja harhat!

Kristinusko ja sukupuolinen siveys.

Peukutin tätä, mutta tulipa mieleen että olisi tuhlausta käyttää noin hyvä nimi yhteen ketjuun. Se sopisi ennemmin foorumin nimeksi. Vaikka hiukan täydennettynä: “Paavilaisten ja idän kuvainpalvojain pahuus ja harhat”!

Oma ehdotukseni: Sydämen aviorikoksen rajat.

Perusteluna on se, että nähdäkseni keskeisin aihepiiriin liittyvä Raamatun kohta on Matt. 5:28 [spoiler]Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan.[/spoiler]

[quote=“Willeh, post:7, topic:1592”]Oma ehdotukseni: Sydämen aviorikoksen rajat.[/quote]Tämä samoin kuin Waltherin esittämä ovat laajempia aiheita kuin ketjun nykyinen aihe. Ketjun otsikossa tulee esiintyä jokin ymmärrettävä ilmaus itsetyydytykselle, jotta kaikki tietävät mistä puhutaan.

Ehdotan muotoa “Itsesaastutus”.

Kannattaisin muotoa Kristitty ja masturbointi. Muodollinen ilmaus toisi vähän etäisyyttä, ja jokainen voi omassa päässään tulkita asian niin positiivisena tai negatiivisena kuin haluaa.

Handsome ja kristinusko

[spoiler]you know: twosome on kun kaksi harrastaa seksiä, threesome kun kolme harrastaa seksi ja, foursome kun neljä harrastaa seksiä jne.

Ja sitten on handsome

[/spoiler]

Kristinusko ja masturbointi

Tai: Uskollinen masturbointi?

Minun kielikorvaani “itsetyydytys” on nykykielessä neutraalimpi ja asiallisempi kuin “masturbointi”.

[quote=“Satchel, post:11, topic:1592”]Handsome ja kristinusko

[spoiler]you know: twosome on kun kaksi harrastaa seksiä, threesome kun kolme harrastaa seksi ja, foursome kun neljä harrastaa seksiä jne.

Ja sitten on handsome

[/spoiler][/quote]

Anglismeja tulee vastustaa. Po. Komea ja kristinusko.

Miten olisi “seksuaaliterveyden itsehoito”?

[quote=“TV, post:14, topic:1592”]Minun kielikorvaani “itsetyydytys” on nykykielessä neutraalimpi ja asiallisempi kuin “masturbointi”.[/quote]Itsetyydytys on haitallinen eufemismi. Sana vihjailee, että kyseessä olisi jotenkin myönteinen asia.

Minä en kyllä kykene ymmärtämään, että mitä paheellista, rietasta, sopimatonta ja ärsyttävää on termeissä itsetyydytys tai masturboiminen. Molemmat ovat kuitenkin termejä, joita käytetään niin julkisessa kuin asiantuntijakeskusteluissakin (asiantuntijalla en nyt tarkoita näitä käsityötaiteen harrastajia itseään, vaan esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaisia) sekä oppikirjoissa. Täällä se sitten on ilmeisesti jostakin syystä ruokoton ongelma, joka pitää sievistellä ympäripyöreäksi kuin olisi kyseessä isompikin ongelma.

[quote=“Alpo, post:15, topic:1592”][quote=“Satchel, post:11, topic:1592”]Handsome ja kristinusko

Ja sitten on handsome

[/spoiler][/quote]

Anglismeja tulee vastustaa. Po. Komea ja kristinusko.[/quote]Sopii kyllä. Ihan totta. Tämä taitaakin olla sitten tällä selvä.

Minäkään en ymmärrä, mitä rietasta on sanoissa hienostunut ja sofistikoitunut, mutta saattaa niillä silti olla jotain eroa.