Kun Jeesus sanoi minä ja isä olemme yhtä, niin tarkoittiko se, että Jeesus rukoili Getsemanessa itseään? Tai, että kun ääni taivaasta sanoi: “Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt”, että Jeesus puhui taivaasta itselleen? Ei tietenkään.
Isän ja Pojan ykseys ei tarkoita sellaista ykseyttä, jossa kaikki erillisyys häviää. Heidän ykseytensä on nimenomaan ykseyttä jumaluudessa. Eli heidän kunniansa, iankaikkisuutensa ja herruutensa on yhtäläinen.
Athanasiuksen uskontunnustus opettaa:
[spoiler]Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.
Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma,
mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.
[b]
Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki: Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton.
Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön.
Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön.
Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.[/b]
Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.
Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.
Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt.
Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.
Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.
Kolme vanhan kirkon uskontunnustusta - Luterilaiset tunnustuskirjat | Suomen ev.lut. kirkko[/spoiler]
Jos Isän ja Pojan jumaluutta ei halua ajatella kolminaisuusopin kautta, vaan Raamatun kautta, niin selväksi tulee se, että Pojalle luetaan samanlaiset jumalalliset ominaisuudet kuin Isällekin, mutta jo nimityksessä Poika tulee esiin se, että on joku joka lähetetään ja joku joka lähettää. Joh. 3:16 “Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan Poikansa.” Tuo ja lukuisat muut kohdat eivät käy järkeen, jos ajatellaan, että Isän ja Pojan välillä ei ole mitään eroa, vaan että taivas jäi tyhjäksi kun Poika astui alas.
Käsky kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on tietysti Jeesuksen oma käsky Matt. 28:19 ja tässäkin kohden tulee esiin tietty erotus Isän ja Pojan välillä.