Kirkastusruumis

Tuohon yhteen tämän foorumin juttuun liittyen tuli mieleen tämän ketjun perustaminen.

Mitä merkitsee poistuminen lihasta kirkastusruumiiseen? Se johon Jeesus Kristus pääsi kerran.

Universumi on merkillinen, jossain päin sijaitsee meidän “kotimme”, kun vain uskomme uskomme lunastajaan.
Joka kerran sai aikaan kaiken tämän. Se ei voi olla sattumaa!

Sen Raamattu ainakin sanoo, että meistä tulee ylösnousseen Kristuksen kaltaisia. Hän kulki ja puhui, söi ja joi. Sulautuminen maailmansieluun tai eetterissä leijaileminen ei ainakaan ole sitä, mitä tapahtuu viimeisenä päivänä, kun ruumiit kirkastetaan.

Muutamia Raamatun kohtia:
[spoiler]1. Joh. 3:2 Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on.

Room. 6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,

  1. Kor. 15:20 Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.

  2. Kor. 15: 21-23 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan

Ylöstempaus? Riemuitseva kirkko? – Kristillinen oppi kuolemasta ja viimeisistä tapahtumista | Evankelinen ja katolinen[/spoiler]

Ilmestyskirja kuvailee Jumalan valtaistuinsalia.

Tulevasta, itse meidän omasta, tuonpuoleisesta elämästämme Taivaassa ei ole paljonkaan tietoa, ei oikein mitään tietoa.

Juutalaisuus on kuvaillut sitä jonkin verran.

“Olam ha-ba’a”, “tuleva maailma”: Judaism 101: Olam Ha-Ba: The Afterlife

[quote=“Kulkuri, post:3, topic:1781”]Ilmestyskirja kuvailee Jumalan valtaistuinsalia.

Tulevasta, itse meidän omasta, tuonpuoleisesta elämästämme Taivaassa ei ole paljonkaan tietoa, ei oikein mitään tietoa.

Juutalaisuus on kuvaillut sitä jonkin verran.

“Olam ha-ba’a”, “tuleva maailma”: Judaism 101: Olam Ha-Ba: The Afterlife[/quote]

Jeesus saattoi juutalaisena lukea myös juutalaisten kirjoja, ken tietää. Onhan juutalaisuudessa paljon yhtäläisyyksiä vanhaan testamenttiin.

Jeesus oli juutalainen. Hän oli sen verran hengellisesti koulutettukin, että Häntä kutsuttiin nimellä “rabbi”, opettaja.

Juutalaiset ovat aina rakastaneet tietoa ja kirjallisuutta, juutalaiset pojat laitettiin jo pienenä (n. 3 vuotiaina) rabbien johtamiin uskonnollisiin kouluihin. Mitä se oli siihen aikaan, ilmeisesti sitä, että pienet pojat istuivat “rabbiinin jalkojen juuressa”, kuten Paavali (Saulus Tarsolainen) kertoo istuneensa tunnetun opettaja Gamalielin “jalkojen juuressa”. Tätä koulua monet heistä kävivät aivan aikuisiälle asti. Heistä tuli rabbeja, eli opettajia, eräänlaisia pappeja.

Kirjakokoelma, jonka me kristityt tunnemme nimellä “Vanha Testamentti” kuuluu kokonaisuudessaan juutalaisten omiin kirjakokoelmiin (kääröihin). Heidän hengellisiin kirjoihinsa kuuluvat myös monet sellaiset vanhat kirjat, jotka me kristityt tunnemme nimellä apokryfikirjat.

Juutalaisilla on myös monia Jeesuksen ajan jälkeisiä pyhiä kirjoituksia, mutta niiden sisältö on jo toisenlaista. Paljolti kylläkin Jeesuksesta ja tuon ajan alkukristityistäkin kertovaa, mutta meitä herjaavaa (mm. Talmud).

[quote=“Kulkuri, post:5, topic:1781”]Jeesus oli juutalainen. Hän oli sen verran hengellisesti koulutettukin, että Häntä kutsuttiin nimellä “rabbi”, opettaja.

Juutalaiset ovat aina rakastaneet tietoa ja kirjallisuutta, juutalaiset pojat laitettiin jo pienenä (n. 3 vuotiaina) rabbien johtamiin uskonnollisiin kouluihin. Mitä se oli siihen aikaan, ilmeisesti sitä, että pienet pojat istuivat “rabbiinin jalkojen juuressa”, kuten Paavali (Saulus Tarsolainen) kertoo istuneensa tunnetun opettaja Gamalielin “jalkojen juuressa”. Tätä koulua monet heistä kävivät aivan aikuisiälle asti. Heistä tuli rabbeja, eli opettajia, eräänlaisia pappeja.

Kirjakokoelma, jonka me kristityt tunnemme nimellä “Vanha Testamentti” kuuluu kokonaisuudessaan juutalaisten omiin kirjakokoelmiin (kääröihin). Heidän hengellisiin kirjoihinsa kuuluvat myös monet sellaiset vanhat kirjat, jotka me kristityt tunnemme nimellä apokryfikirjat.

Juutalaisilla on myös monia Jeesuksen ajan jälkeisiä pyhiä kirjoituksia, mutta niiden sisältö on jo toisenlaista. Paljolti kylläkin Jeesuksesta ja tuon ajan alkukristityistäkin kertovaa, mutta meitä herjaavaa (mm. Talmud).[/quote]
Tuskin puusepän lapsi, ja itsekin sellainen, kovin koulutettu oli. Lähinnä varmaankin itseoppinut. Jos koulutusta olisi ollut niin kyllä yhteiskunnallinen asemakin olisi ollut silloin toinen. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö hänellä olisi ollut kykyä ja halua omaksua ulottuvilleen yltävää tietoa. Rabbi nimitys on luonnollinen seuraajien taholta eikä sen tarvitse sisältää mitään oppineisuutta vaan puhdasta kunnioitusta luontaisesti kyvykästä opin ja etiikan opetusta kohtaan.

Samoin kuin nimitys mestari ei tarkoita minkään asteista “tutkintoa” tai saavutusta vaan puhdasta kunnioitusta korkeammalla olevaa kohtaan. Mestarihan on tyypillinen ilmaus myös vaikkapa idän uskonnoissa.

Käsittääkseni tuohon aikaan ei ollut sellaisia yhteiskunnallisia rajoja kuin nykypäivänä, paitsi tietenkin kuninkaallisiin nähden. Kyllä ketkä tahansa pojat, jos vain kotitöiltänsä ehtivät, saivat istua rabbiinin jalkojen juuressa kuuntelemassa opetusta. Tämähän on aina ollut juutalaisuudessa ihanne: kaikille korkea (hengellinen) koulutus, tieto.

:modon: Muutetaan otsikkoa kuvaavammaksi. (Oli: Paratiisi kiinnostaa.)

Itse kirkastusruumis?

Jo maanpäällä uskova kristitty uudestisyntyy hengessään, hän kuitenkin elää vielä syntilihassaan, synti ja hengellisyys vielä sekoittuvat toisiinsa. Tosin hän kaiken aikaa uskon ja Pyhän Hengen kautta “pyhittyy”, eli elää jo Kristuksen lahjavanhurskaudessa, pyhyydessä.

Kuollessaan hän jättää maanpäällisen lihansa ja hänen puhdas henkensä nousee Taivaaseen.

Ruumiin ylösnousemuksessa hän saa oman, mutta nyt uudenkaltaisen ruumiinsa itselleen, ei enää ruumistaan synnillä saastutettuna, vaan kuolemassa käyneenä, nyt puhtaana. Tämä on kirkastusruumis.

[quote=“Kulkuri, post:9, topic:1781”]Itse kirkastusruumis?

Jo maanpäällä uskova kristitty uudestisyntyy hengessään, hän kuitenkin elää vielä syntilihassaan, synti ja hengellisyys vielä sekoittuvat toisiinsa. Tosin hän kaiken aikaa uskon ja Pyhän Hengen kautta “pyhittyy”, eli elää jo Kristuksen lahjavanhurskaudessa, pyhyydessä.

Kuollessaan hän jättää maanpäällisen lihansa ja hänen puhdas henkensä nousee Taivaaseen.

Ruumiin ylösnousemuksessa hän saa oman, mutta nyt uudenkaltaisen ruumiinsa itselleen, ei enää ruumistaan synnillä saastutettuna, vaan kuolemassa käyneenä, nyt puhtaana. Tämä on kirkastusruumis.[/quote]

Langenneen Aadamin ja Eevan jälkeläisinä, emme voi toivoa paratiisia maan päälle (kuten Jehovat). Hienoa on, yksi päivä synti on poissa, on vain paratiisi. Raamattu sanoo, taivaassa on ikuisesti “juhlat”. Miten mahtava päämäärä. Jotenkin skeptinen ajatus tulee
syntisenä, voiko se olla edes mahdollista. Usko on kuitenkin tärkein, ja uskoon perustuu myös Kristinusko. Epäusko onkin se suurin
kompastuskivi, minkä jälkeen elämä tulee mahdollisimman vaikeaksi tässä ajassa… Taivasta kohden siis katse.

Millainenhan on kirkastusruumis, onko vähän sama kuin Sielun erkaantuminen lihasta, se joka jää henkiin ihmisen kuoltua.
Jatkaen vaellusta kohti tähtitaivasta, päätyen Jumalan tuomion istuimelle Enkelien saattamana?

Itse en voi mitenkään kuvitella, että liha pelastuisi tästä maailmasta, ainoastaan se jokin “kirkastusruumis”

Jeesus eli kirkastusruumiissa noustuaan kuolleista, käveli seinien läpi, vieritti kiven haudan edestä. Ilmestyi
opetuslapsille jo kirkastetussa ruumiissa.

Jokaisella uskoontulleella on kai tämä ominaisuus luonnostaan olemassa?

Tässä yksi pätkä Raamatusta, joka tuli mieleeni. (1.Kor.15:35-53)

[spoiler]1. Kor. 15:35 Mutta joku ehkä kysyy: “Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat?”
36 Sinä mieletön, se, minkä kylvät, ei virkoa eloon, ellei se ensin kuole!
37 Ja kun kylvät, et kylvä sitä vartta, joka on nouseva, vaan paljaan jyvän, nisun jyvän tai muun minkä tahansa.
38 Mutta Jumala antaa sille varren, sellaisen kuin tahtoo, ja kullekin siemenelle sen oman varren.
39 Ei kaikki liha ole samaa lihaa, vaan toista on ihmisten, toista taas karjan liha, toista on lintujen liha, toista kalojen.
40 Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten.
41 Toinen on auringon kirkkaus ja toinen kuun kirkkaus ja toinen tähtien kirkkaus, ja toinen tähti voittaa toisen kirkkaudessa.
42 Niin on myös kuolleitten ylösnousemus: kylvetään katoavaisuudessa, nousee katoamattomuudessa;
43 kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa; kylvetään heikkoudessa, nousee voimassa;
44 kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.
45 Niin on myös kirjoitettu: “Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu”; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.
47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.
48 Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.
49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.[/spoiler]

  1. Kor. 15:
    39 Ei kaikki liha ole samaa lihaa, vaan toista on ihmisten, toista taas karjan liha, toista on lintujen liha, toista kalojen.
    40 Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten.

Tarkoittaako tämä sitä, että osa on maasta, eikä peri kirkastusruumista. Tähän voisi sanoa, Jumala on valinnut omansa
jo ennen maailmanperustamista lähtien…

41 Toinen on auringon kirkkaus ja toinen kuun kirkkaus ja toinen tähtien kirkkaus, ja toinen tähti voittaa toisen kirkkaudessa.

Tämä on aika outo jae, tulee okkultismi mieleen. Jeesuskin sanoi, Minä olen tuo kirkas kointähti. Jumala on varmaan kaikista
kirkkain tähti taivaalla. Sehän on juuri Venus.

45 Niin on myös kirjoitettu: “Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu”; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.

Jännä, että Aadamista tuli elävä sielu, vaikka lankesi paratiisissa. Kukahan se viimeinen Adam sitten on?

48 Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.

Osalla ei ilmeisesti Paavalin sanojen mukaan ole pelastus osaa ollenkaan, koska ovat syntyneet maasta. Vain taivaalliseksi syntynyt voi päästä kirkkauteen?

52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.

Paavali puhuu tässä selvästi korinttilaisille, koska ovat Jumalan kansaa, rohkaisuna nämä sanat? Paavali ei sano sitä kaikille,
koska kirje on kirjoitettu korinttin seurakunnalle

[quote=“Greywich, post:13, topic:1781”]1. Kor. 15:
39 Ei kaikki liha ole samaa lihaa, vaan toista on ihmisten, toista taas karjan liha, toista on lintujen liha, toista kalojen.
40 Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten.

Tarkoittaako tämä sitä, että osa on maasta, eikä peri kirkastusruumista. Tähän voisi sanoa, Jumala on valinnut omansa
jo ennen maailmanperustamista lähtien…[/quote]
Minusta se tarkoittaa sitä, että meillä on nyt maallinen ruumis ja tulemme saamaan taivaallisen ruumiin. Tämä maallinen ruumis kuolee ja mätänee ja saamme uuden ruumin ylösnousemuksessa. Tai jos olemme elossa Herran saapuessa, ruumiimme muuttuu silmänräpäyksessä maallisesta taivaalliseksi. Mielestäni se kertoo myös siitä, ettei ihmisen ole tarkoitus olla ruumiiton henki.

Mielipiteitä tietysti löytyy miljardeja kautta historian. Mielestäni osalla ei ole pelastusta, ne jää vaivan aikaan, eikä koskaan pelastu.
Paavali kirjoitti nämä sanat korinttilaisille kirjeessään. Ei välttämättä ole tarkoitettu kaikille luettavaksi edes.

Ihmetyttää miten raamattua luetaan nykyään, aivan kun se olisi jokaista sanaa myöten elämän ohjeeksi tässä ajassa.

Täytyisi olla erikseen Paavalin kirje Suomen seurakunnille…?.?.?

Niin, puhuin tuossa tietysti uskovista, Jumalan kansasta. Nekin jotka joutuvat kadotukseen, saavat varmaan ruumiin ylösnousemuksessaan, erilaisen kai kuitenkin kuin ne, jotka taivaan perivät.

Joh.5:28 Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä
29 ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.

[quote=“Greywich, post:13, topic:1781”]41 Toinen on auringon kirkkaus ja toinen kuun kirkkaus ja toinen tähtien kirkkaus, ja toinen tähti voittaa toisen kirkkaudessa.

Tämä on aika outo jae, tulee okkultismi mieleen. Jeesuskin sanoi, Minä olen tuo kirkas kointähti. Jumala on varmaan kaikista
kirkkain tähti taivaalla. Sehän on juuri Venus.[/quote]
Minulle ei tule okkultismi mieleen muustakuin siitä että Jumala olisi Venus.

[quote=“Greywich, post:15, topic:1781”]Mielipiteitä tietysti löytyy miljardeja kautta historian. Mielestäni osalla ei ole pelastusta, ne jää vaivan aikaan, eikä koskaan pelastu.
Paavali kirjoitti nämä sanat korinttilaisille kirjeessään. Ei välttämättä ole tarkoitettu kaikille luettavaksi edes.

Ihmetyttää miten raamattua luetaan nykyään, aivan kun se olisi jokaista sanaa myöten elämän ohjeeksi tässä ajassa.

Täytyisi olla erikseen Paavalin kirje Suomen seurakunnille…?.?.?[/quote]Paavali tarkoitti kirjeensä kaikille seurakunnille.
Kol. 4:16 Ja kun tämä kirje on luettu teille, niin toimittakaa, että se luetaan Laodikeankin seurakunnassa ja että myös te luette Laodikeasta tulevan kirjeen.

[quote=“Greywich, post:13, topic:1781”]45 Niin on myös kirjoitettu: “Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu”; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.

Jännä, että Aadamista tuli elävä sielu, vaikka lankesi paratiisissa. Kukahan se viimeinen Adam sitten on?

48 Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.

Osalla ei ilmeisesti Paavalin sanojen mukaan ole pelastus osaa ollenkaan, koska ovat syntyneet maasta. Vain taivaalliseksi syntynyt voi päästä kirkkauteen?[/quote]Kaikki ihmisäidistä syntyneet ovat maasta syntyneitä. Luonnollisen syntymän perusteella me emme eroa toisistamme. Se mikä maalliset erottaa hengellisistä on uusi hengellinen syntymä Kristuksessa, joka on tuo viimeinen Adam.

Mulla tuli taas tosta viimeinen Adam käsitteestä langenneen Aadamin sukupuu. Ja siinä sukupuuttoon kuollut ensimmäisen ihmisen
jälkeläinen. Voisihan sen näinkin käsittää. Paavali olisi voinut mainita Jeesuksen nimen “viimeisenä Aadamina”, jos näin olisi.
Silti kukapa näitä 2000 -vuotta vanhoja tarinoita täysin osaa tulkita oikein?