Keskustelua palstan moderoinnista, keskustelukulttuurista ym

Taannoin joku seurakuntamme työntekijä poisti melkoisen määrän kaikkia muita koskevia kalenteritietoja kun luuli sorkkivansa vain omia merkintöjään. Olen nyt tyytyväinen siihen, että pääsen nettiin riittävästi tietsikoilla enkä tule itse hölmöilleeksi tuolla tavoin.
Hiiteen nuo muka-älykkäät telefoonit - palataan lankojen ja keskusneitien aikakauteen!

Seuraavaksi tulee avioero ja peukkujen huostaanotto

Modeeeeeet! :heihei:
Voisiko tästä viestistä alkaen perustaa uuden “Kirkkokyttääjät”-ketjun?

Kirkkokyttääjät

Keksitään myöhemmin parempi nimi ketjulle… :heihei:

[quote=“Eutykus, post:24, topic:1918”]Kirkkokyttääjät

Keksitään myöhemmin parempi nimi ketjulle… :heihei:[/quote]

Kyttäämisestä ei tosiaankaan (välttämättä) ole kyse siinä, että yritetään vaalia soveliasta kirkkokäyttäytymistä.

“Sovelias kirkkokäyttäytyminen”; “Käytös- ja pukukoodi kirkossa”;

Ovatko liian pitkiä ketjun nimeksi?

Ainakin aluksi tuossa oli juurikin kyse siitä, miten joissakin kirkoissa oikeasti vahditaan ihmisten ehtoollisella käymisen tiheyttä.

[quote=“Michelange, post:25, topic:1918”][quote=“Eutykus, post:24, topic:1918”]Kirkkokyttääjät

Keksitään myöhemmin parempi nimi ketjulle… :heihei:[/quote]

Kyttäämisestä ei tosiaankaan (välttämättä) ole kyse siinä, että yritetään vaalia soveliasta kirkkokäyttäytymistä.

“Sovelias kirkkokäyttäytyminen”; “Käytös- ja pukukoodi kirkossa”;

Ovatko liian pitkiä ketjun nimeksi?[/quote]
Luulen, että kirkkopukeutumisesta ym. on olemassa jo ketju. Kyttääminen on kyllä huono sana, mutta keskustelu lähti kuitenkin kyttäämiskeskustelusta ja siitä, miten toiset kirkossakävijät tai viralliset valvojat vahtivat kirkossa muita kirkossakävijöitä tai turisteja. Eli nimenomaan vahtaamisesta ja kyttäämisestä toimenpiteinä, eikä niinkään siitä, mikä on sopivaa. Sopivuudesta on jo ketjunsa.
“Kirkossakävijöiden tarkkailun maailma”? "Tarkkailemme kirkoissamme ? “Kirkkokulttuurin vaalijat tositoimissa”? :))

Niinpä näköjään olikin. Sellainen kieltämättä on ihan sitä itseään, kyttäämistä meinaan.

Nimien vääntely on kiellettyä… Kotimaa-ketjussa modeille hommia. :-\

slover on oikeassa.

slover on oikeassa.[/quote]
Böljä!!

Böljä!![/quote]

…mistä tiesit, että Benen siviilinimi on Pöljä!?

Böljä!![/quote]

…mistä tiesit, että Benen siviilinimi on Pöljä!?[/quote]
Höntti!

Loppuu tuo nimien vääntely! :pilli:

Benedictus Pöljä olisi kyllä hieno taiteilijanimi.

Sinäkin, Eutykukseni…

(ok, good night sleep tight… ^-^ )

Böljä!![/quote]

…mistä tiesit, että Benen siviilinimi on Pöljä!?[/quote]

Nimi miestä myöten. Tervetuloa jne.

Ei pidä pilkata. Isäni äidin suvun nimi oli aikoinaan ihan oikeasti Pöljä. Muuttivat sen kyllä toiseksi talon nimen mukaan, jossa asuivat. Mutta pohjimmiltani minussa on kuitenkin mukana Pöljää aika paljon…

Ei pidä pilkata. Isäni äidin suvun nimi oli aikoinaan ihan oikeasti Pöljä. Muuttivat sen kyllä toiseksi talon nimen mukaan, jossa asuivat. Mutta pohjimmiltani minussa on kuitenkin mukana Pöljää aika paljon…[/quote]

Ei nimi miestä… jos ei…

Hiihtäjät - ehkä Sami Jauhojärveä matkien? - taitavat nykyisin puhua “pöljästä päivästä”, joka tarkoittaa erityisen hyvää hiihtovirettä. En tiedä onko murteellinen tausta sanan “pöljä” positiivisessa käytössä, vai onko tässä kyseessä negatiivisen merkityksen (höhlä, hölmö, pöhkö) humoristisuuteen pyrkivä vaihto positiiviseen käyttöön. Itse olen aina käyttänyt vain tuossa suht kielteisessä merkityksessä sanaa. Timo voinee valistaa meitä tässä kieliasiassa.

Sukunimet ovat monesti sellaisia että tutuksi tultua ne eivät enää tuo mieleen alkuperäisiä merkityksiä.
Cembalisti Annamari Pölhö (ei mitään sukua Pöljälle varmaan :)) ) on yksi suomalaisten barokkispesialistien tärkeimpiä henkilöitä.