[quote=“TV, post:9, topic:301”]Minä en näe mitään erityisen kiistanalaista ilmauksessa “naispappeuden vastustajat”; eikö se aika tarkkaan kerro mistä on kysymys? Mutta “vanhauskoisesta” minulle tulee edelleen mieleen lähinnä uskonnollissävytteinen kulttuurikonservatiivisuus, enkä oikeasti ole ihan varma mitä sillä tarkoitetaan. “Apostolinen virkakäsitys” menee sarjaan “raamatullinen kristinusko”.[/quote]Käsitteissä on ongelmansa, mutta kun niitä kuitenkin käytetään melko selvärajaisesti, niin tulisiko näiden käsitteiden käyttöä rajoittaa? Mielestäni ei, kunhan käyttö on asiallista.
Ja sitten offtopiccien kuninkaaseen:
Yocha voinee lähettää sinulle väitöskirjansa Naispappeuden vastustamisen semantiikasta. Lyhyesti tämän käsitteen ongelma on siinä, että se voi tarkoittaa 1. kaikkia ihmisiä kirkkokuntaan katsomatta, jotka syystä tai toisesta pitävät naispappeutta huonona tai 2. suomen luterilaisia, jotka eri asteisesti välttelevät naispappien papillisia palveluja. Käsitettä voi pitää myös yksipuolisena ja leimaavana, sillä se määrittää ainoastaan negaation kautta tietyn ryhmän, joka itse katsoo edustavansa positiivisesti raamatun ja luterilaisen tunnustuksen mukaista uskonelämää.
Itse pidän käsitettä käyttökelpoisena, vaikka omassa kielenkäytössä suosinkin muita ilmaisuja, kuten vanhauskoista. Vanhauskoista pidän siinä mielessä hyvänä terminä, että on kiistatonta, että naispapittomuus on ev. lut. kirkon vanha käytäntö. Koska vanhauskoisuus sen alkuperäisessä merkityksessään viitatessaan Venäjän vanhauskoisiin on melko negatiivinen, sisältyy siihen Suomen “vanhauskoisten” käyttämänä ripaus itseironiaa.