Kausiruokia ja väsyneitä kaskuja

Tässäpä ketju sesonkileivonnaisille.

Voidaan vaikka tehdä suuri vertailu siitä, mistä saa parhaat runebergintortut. Nehän ovat parasta mahdollista ihmisravintoa ja lisäksi hyvänmakuisia.

Vanhempien piti tulla tänään kylään ja ostin siksi neljä runebergintorttua kahvileiväksi. Mutta nyt peruivat, kun keli on niin kamala. Paitsi etten päässyt kirkkoon tämän takia, nyt on myös noita torttuja kaapissa.

Minä pidän enemmän sellaisista kuivemman puoleisista ja kaupasta ostetut ovat liian kostutettuja ja lisäksi muutenkin lähmäisiä, koska ne on pakastettu. Nämä, mitä nyt on minulla ovat Rostenin, Fazerin ovat kalliimpia, mutteivät välttämättä parempia. Primulan torttuja en ole vielä tälle vuodelle maistanut, niitä oli toisessa lähikaupassani. Ne ovat paljon matalampia kuin nuo muut. Itse Runebergin päiväksi ajattelin hakea tortut Ekbergiltä. Sieltä saa kostuttamattomiakin.

Minä leivon molempia itse. Kaupasta ostettujen laatu tosiaan vaihtelee ja varsinkaan ne punssissa uitetut eivät oikein uppoa. Lisäksi kaupan tortut ja pullat ovat minun makuuni liian isoja.

Minäkin olen vuosikausia tehnyt ne itse. Renkaat paistoon ostin heti koska halusin oikean mallisia. Punssia kyllä käytän. Se kuuluu minusta asiaan.

En ole koskaan yrittänytkään tehdä runebergintorttuja. Joskus voisi kokeilla.

[quote=“cymbus, post:1, topic:1972”]Tässäpä ketju sesonkileivonnaisille.

Voidaan vaikka tehdä suuri vertailu siitä, mistä saa parhaat runebergintortut. Nehän ovat parasta mahdollista ihmisravintoa ja lisäksi hyvänmakuisia.

Vanhempien piti tulla tänään kylään ja ostin siksi neljä runebergintorttua kahvileiväksi. Mutta nyt peruivat, kun keli on niin kamala. Paitsi etten päässyt kirkkoon tämän takia, nyt on myös noita torttuja kaapissa.

Minä pidän enemmän sellaisista kuivemman puoleisista ja kaupasta ostetut ovat liian kostutettuja ja lisäksi muutenkin lähmäisiä, koska ne on pakastettu. Nämä, mitä nyt on minulla ovat Rostenin, Fazerin ovat kalliimpia, mutteivät välttämättä parempia. Primulan torttuja en ole vielä tälle vuodelle maistanut, niitä oli toisessa lähikaupassani. Ne ovat paljon matalampia kuin nuo muut. Itse Runebergin päiväksi ajattelin hakea tortut Ekbergiltä. Sieltä saa kostuttamattomiakin.[/quote]
Muistan lapsuudesta että runebergin tortut eivät maistuneet juuri niiden kuivuuden takia. Viinerit olivat lapsen suuhuni maukkaita leivonnaisia ja muita ei ollutkaan pullataikina-mustikkapiirakan lisäksi. Mutta jossain vaiheessa mieltymykset lisääntyivät ja runebergin tortut alkoivat maistua erittäin herkullisilta.

Monien kokeilujen jälkeen olen vuosia sitten päätynyt vakaumukseen, että vain Vaasan runebergintortut ovat hyviä, muut pahoja esanssille maistuvia ja haisevia. Connoisseurien mielestä Vaasan tortut ovat varmaan ihan harhaoppisia, mutta minusta ne ovat suurta herkkua. Anyways, niitä ei ole vielä tänä vuonna kaupoissa näkynyt. Toivottavasti ei ole poistunut valikoimista.

Olen syönyt niitä 4 tällä viikolla. Siwasta löytyi. Ovat hyviä.

Kokeilen nyt Elosen torttuja. Ihan oikeaa voita ja sokeria sisältävät, eivätkä jotain rypsiöljyä niinkuin liian monet muut tuotteensa. Ei huonoja. Jotenkin makukombinaatio ei ihan ole sellainen kuin haluaisin.

Fazer taisi viimeksi olla liian kuivaa. Vika on ehkä siinä, että se oli ehtinyt kaupan hyllyssä vähän kuivua.

Oikeastaan runebergintortut ovat minusta aika tylsiä, mutta laskiaispullista tykkään, kunhan ne on kunnolla tehtyjä. Viikolla kävin Halpa-Hallin kahviossa ja siellä oli hyviä laskiaispullia. Niissä oli välissä mantelimassaa ja kermavaahtoa oikein sopivasti. Mantelimassa oli aika juoksevaa ja hyvänmakuista. Valmistajasta en tiedä.

Usein kaupasta saa laskiaispullia, joissa itse pulla on iso ja mauton, välissä tylsää hilloa ja kermavaahtoa, ei hyvä. Itse ei tule joka laskiainen tehdyksi pullia, vaikka muuten kyllä leivonkin usein ihan tavallista hiivalla kohotettua pullaa.

Laskiaisena on ainakin ortodokseilla tapana syödä myös blinejä eli linnejä. Ne ovat paksuja hiivalla kohotettuja tattarilettuja suolaisin täyttein. Venäläiset taitavat kutsua myös tavallisia hillon kanssa syötäviä lettuja blineiksi. Tattarilinnien täytteenä ei tietenkään ole lihaa, koska laskiaisenahan ei enää syödä lihaa (lihapaastoviikko), vaan erilaisia kalaherkkuja esim kaviaaria ja smetanaa.

Olen syönyt niitä 4 tällä viikolla. Siwasta löytyi.[/quote]

Hyvä tietää. Siis tuo jälkimmäinen lause.

Ihan helppoja ne on. Ja aivan erilaisia kuin kaupan tortut. Niiden tekemisestä tulee myös sellainen säästeliäs olo, kun taikinaan tulee paljon kaikkea vanhaksi jäänyttä; kuivaa hapanleipää, korppujauhoja ja joululta jääneitä (?) piparinmuruja. Leivon samalla taikinaohjeella joskus koko pellillisen piirakkaa.

Olutpohjainen Nevskin blinitaikina oli muuten erittäin maukas, suosittelen!

Olutpohjainen Nevskin blinitaikina oli muuten erittäin maukas, suosittelen![/quote]

Reseptiä? :slight_smile:

Joo, blin on venäjäksi letun yleisnimi. Ja siellä pikemminkin arvostetaan emäntää, joka tekee niistä mahdollisimman ohuita. Suomessa laskiaisaikaan syötäviä paksuja kalatäytteisiä blinejä eivät minun otokseni venäläiset tunne ollenkaan.

Mekin leivotaan itse tortut, en pidä kaupan Runebergin torttujen karvasmanteli ym. aromista.
Helppoja ovat tehdä ja lapsiin uppoaa isokin annos. Epäortodoksisesti teemme tortut usein paperisiin vuokiin, vaikka ne renkaatkin löytyvät.

Kun Runebergin päivä kääntyy iltaan, niin jatkossa sitten keskustellaan laskiasipullista: hillolla, mantelilla vai molemmilla? Kaupasta vai itse tehden? :))

Olenko kertonut jo, että Tukholmassa ovat suosittuja nyt laskiaswrapit? Eli näitä ja perinteisiä. Mantelimassa must molemmissa tapauksissa.

Kotiliesi - Nevskin blinit

Tuunasin vielä oman version tekemällä juuren piimään. Sitten kun oluen vatkaa lopussa sekaan alkaa mahdoton kupliminen.

Liittyvätkö Runebergin tortut jotenkin ortodoksisuuteen?

Liittyvätkö Runebergin tortut jotenkin ortodoksisuuteen?[/quote] Ei liity, eikä vessajutut erityisesti muutoinkaan.

Liittyvätkö Runebergin tortut jotenkin ortodoksisuuteen?[/quote] Ei liity, eikä vessajutut erityisesti muutoinkaan.[/quote]Jännä juttu, että tätä vessajuttua sitten on nimenomaisesti ortodokseilta tullut.