Jeesus Tuonelassa kolme päivää?

Kun Jeesus oli haudattu, ja ihmisenä kuolleena, kunnes nousi ylös kolmantena päivänä, niin mitä Jeesuksen sielu/henki teki noitten kolmen päivän aikana?

Jos olen oikein ymmärtänyt, tästä on kristillisissä kirkkokunnissa eri käsityksiä, Raamatun ulkopuolisiakin.

Mitä tiedätte/arvelette aiheesta?

Odotin kommentteja? Eikö kukaan ole huomannut kysymystäni?

Muistan jostakin joskus lukeneeni käsityksestä, että Jeesus opetti kuolleita noiden päivien aikana. En ole varma oliko se joittenkin ortodoksien käsitys.

  1. Piet. 3:18-20

Lie käsittelee tätä.

Ainakin Petri Paavola käsittelee aihetta nettisivuillaan.

Jeesus saarnasi tuonelassa vankeudessa oleville hengille

Näyttäisi olevan ainakin melko vakiintunut ortodoksinen käsitys, että Kristus Tuonelasta palatessaan toi sieltä tullessaan Vanhan testamentin patriarkat.

Resurrection - OrthodoxWiki

[quote=“Sakarja, post:2, topic:2217”]Odotin kommentteja? Eikö kukaan ole huomannut kysymystäni?

Muistan jostakin joskus lukeneeni käsityksestä, että Jeesus opetti kuolleita noiden päivien aikana. En ole varma oliko se joittenkin ortodoksien käsitys.[/quote]

Asiasta varmaan voidaan tietää hyvin vähän. Ei ole oikein muuta kuin tuo Pietarin kirjeen kohta ja uskontunnustuksen lyhyt “Astui alas tuonelaan”.

Petri Paavola ja muutkin innokkaasti nettisivuja tehtailevat “suuriksi opettajiksi” ehkä noin puoli vuotta uskossa oltuaan ryhtyneet varmaan voinevat selittää tästäkin, kuten jokaikisestä kysymyksestä, ummet ja lammet… mutta suhtautuisin melko kriittisesti sellaisiin asiantuntijoihin.

Latinalainen kirkko lukee pyhän lauantain hetkipalveluksessa “vanhan saarnan pyhälle lauantaille”, joka käsittelee juuri tätä asiaa, toki hieman spekulatiivisin sanakääntein. Tässä tuo saarna englanniksi.

Olen ollut siinä käsityksessä, että Jeesus saarnasi tuonelassa (jossa sitä osaa missä uskovat olivat, kutsuttiin Aabrahamin helmaksi). Epäuskoisten ja uskovien oli kuitenkin mahdollista keskustella tuonelassa vaikka epäuskoisten olo siellä oli tuskaa ja uskovien rauhaa. Uskovat uskoivat saarnan ja epäuskoiset eivät vaikka tiesivät että Jeesus Jumalan Poika siinä puhuu, näin ajattelen. Noustuaan kuolleista Jeesus nosti uskovat Aabrahamin helmasta taivaaseen, jonne sen jälkeen uskossa kuolleet pääsivät.

Tässäpä on todella mielenkiintoinen ketju. Olen itsekin monesti miettinyt juuri samaa asiaa. Olen ajatellut vain, että jos kerran Jeesus kärsi rangaistuksen meidän puolestamme, niin hänellä on ollut todella kurja olo ne kolme päivää. Luultavasti se aika on tuntunut paljon pidemmältä.

“Kristus Jeesus […] hautaamisensa jälkeen ennen ylösnousemustaan kuolleista laskeutui todella ja reaalisesti tuonelaan eli kadotettujen paikkaan (pou damnatorum; kadotettujen “missä”), ja siellä osoitti ja julisti olevansa kuoleman, Paholaisen ja kaiken helvetillisen voiman voittaja ja kukistaja, ja tämä astuminen alas on erotettava Kristuksen kärsimyksestä, kuolemasta ja hautauksesta.” (Quenstedt).

Selitystä:

  1. Sitaatin loppu, jonka mukaan tuonelaan astuminen on erotettava kärsimyshistoriasta, tarkoittaa, että se kuului Kristuksen “korotuksen tilaan” eikä “alennuksen tilaan”. Kristus siis esiintyi voittajana. Tästä seuraa se, että:

  2. Kristus ei mennyt kärsimään tuonelaan.

  3. Saarna tuonelassa ei myöskään ollut parannussaarnaa epäuskoisille kuolleille, vaan voiton julistusta.

[quote=“Gnesio-Repe, post:9, topic:2217”]“Kristus Jeesus […] hautaamisensa jälkeen ennen ylösnousemustaan kuolleista laskeutui todella ja reaalisesti tuonelaan eli kadotettujen paikkaan (pou damnatorum; kadotettujen “missä”), ja siellä osoitti ja julisti olevansa kuoleman, Paholaisen ja kaiken helvetillisen voiman voittaja ja kukistaja, ja tämä astuminen alas on erotettava Kristuksen kärsimyksestä, kuolemasta ja hautauksesta.” (Quenstedt).

Selitystä:

  1. Sitaatin loppu, jonka mukaan tuonelaan astuminen on erotettava kärsimyshistoriasta, tarkoittaa, että se kuului Kristuksen “korotuksen tilaan” eikä “alennuksen tilaan”. Kristus siis esiintyi voittajana. Tästä seuraa se, että:

  2. Kristus ei mennyt kärsimään tuonelaan.

  3. Saarna tuonelassa ei myöskään ollut parannussaarnaa epäuskoisille kuolleille, vaan voiton julistusta.[/quote]

Kuulostaa järkevältä. Sitä kuitenkin mietin, että kun Jeesus kärsi rangaistuksen, niin se rangaistus oli nimenomaan helvetti eikä ristinkuolema. Tulee mieleen, että jos joku ihminen ristiinnaulitaan, niin sehän ei ole kadotustuomio, vaan ihmisten antama tuomio. Sen jälkeen hän voi aivan hyvin päästä taivaaseen ja välttyä kadotustuomiolta, jonka Jeesus kärsi meidän puolestamme.

Jos helvetti ymmärretään erona Jumalasta, niin Jeesus koki sen jo ristillä: “Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?”

Monissa kielissä muuten tuo uskontunnustuksen Tuonela on sama sana kuin helvetti. Suomessa on päätetty tehdä ero.

Esim.
latinaksi “descendit ad inferos”
englanniksi “he descended into hell”
puolaksi “zstąpił do piekieł”
venäjäksi “сошёл в ад” (tuo venäjän helvetti ад on muuten johdettu kreikan hadeksesta)

[quote=“Max, post:12, topic:2217”]Monissa kielissä muuten tuo uskontunnustuksen Tuonela on sama sana kuin helvetti. Suomessa on päätetty tehdä ero.

Esim.
latinaksi “descendit ad inferos”
englanniksi “he descended into hell”
puolaksi “zstąpił do piekieł”
venäjäksi “сошёл в ад” (tuo venäjän helvetti ад on muuten johdettu kreikan hadeksesta)[/quote]

Se on ihan nykyaikainen muutos. Toisaalta: ad inferos tai haades, ne vievät ajatukset muualle kuin iankaikkiseen rangaistukseen, juuri tuonelaan/manalaan, siis kuolleitten olinpaikkaan noin ylipäänsä. On haluttu tehdä ero sen ja sitten tulisen järven välillä. Tosin helvetti kai tulee germaanisesta tuonelaa tarkoittavasta sanasta.

Minä ajattelen että helvetti on se tulinen järvi jota ei vielä ole.

Matt. 25:41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.

Onko hadeksessakin kylmä?
(Sorry, mutta en millään malttanut… Joitakin vuosia sitten levisi eräissä kristillisissä, vaan ei kovin kriitillisissä julkaisuissa uutinen, jonka mukaan Siperiasta oli löytynyt jokin syvä kaivo, kuilu tms, josta oli noussut savua ja kantautunut kadotettujen sielujen vaikerrusta. Mietin silloin, vaikken kehdannut ääneen kommentoida, että “eikös siellä pitänyt kylmä olla?” :roll: )

Onko hadeksessakin kylmä?
(Sorry, mutta en millään malttanut… Joitakin vuosia sitten levisi eräissä kristillisissä, vaan ei kovin kriitillisissä julkaisuissa uutinen, jonka mukaan Siperiasta oli löytynyt jokin syvä kaivo, kuilu tms, josta oli noussut savua ja kantautunut kadotettujen sielujen vaikerrusta. Mietin silloin, vaikken kehdannut ääneen kommentoida, että “eikös siellä pitänyt kylmä olla?” :roll: )[/quote]Tuota sananlaskua olen monesti pohtinut. Kylmä kuin ryssän helvetissä: onko kyse paikasta ryssän helvetti, vai onko kyse siitä, että ryssällä on helvetissä kylmä? Ensiksi voisi ajatella ensiksimainitusti, mutta enemmän miettiessä voisi toinen vaihtoehto olla mahdollisempi.

Onko hadeksessakin kylmä?
(Sorry, mutta en millään malttanut… Joitakin vuosia sitten levisi eräissä kristillisissä, vaan ei kovin kriitillisissä julkaisuissa uutinen, jonka mukaan Siperiasta oli löytynyt jokin syvä kaivo, kuilu tms, josta oli noussut savua ja kantautunut kadotettujen sielujen vaikerrusta. Mietin silloin, vaikken kehdannut ääneen kommentoida, että “eikös siellä pitänyt kylmä olla?” :roll: )[/quote]Tuota sananlaskua olen monesti pohtinut. Kylmä kuin ryssän helvetissä: onko kyse paikasta ryssän helvetti, vai onko kyse siitä, että ryssällä on helvetissä kylmä? Ensiksi voisi ajatella ensiksimainitusti, mutta enemmän miettiessä voisi toinen vaihtoehto olla mahdollisempi.[/quote]

Toisaalta, voisiko olla niin, että sanonta olisi syntynyt Neuvostoliiton ateismia ajatellen; taivasta ja helvettiä ei enään ollut olemassa virallisen opetuksen mukaan. Ja siitä johtuen helvetin kuumuuskin olisi lakkauttamisensa takia viilentynyt ja kylmentymässä, jäätymässä paikaksi, joka täyttyy itsestään jäästä, jonne “ryssä” ei pääse enään sen enempää kuin taivaaseen.

Eikö tuo talvisodasta tullut?

Mä olen ollut siinä käsityksessä että “ryssän helvetillä” on viitattu Siperiaan?