Foorumin tulevaisuus

Keskustelua palstan moderoinnista -ketjusta vuodatinkin aiheesta, että en jaksa palstaa enää moderoida ja jossain määrin foorumiformaatti alkaa olla vanhentunut.

Ne, jotka ovat kavereitani Facebookissa, tietävät että puuhailen nyt uudenlaisen web-sovelluksen parissa (realisoituuko se, on vielä epävarmaa, mutta ei toivotonta), jonka yksi idea on se, että käyttäjät voisivat jakaa muistiinpanojaan koskien lukemiaan teoksiaan ja esittää aihepiireittäin yleisiä kysymyksiä kaikille käyttäjille, jotka jakavat samat kiinnostuksen kohteet. Osin Facebookin tapaan, mutta niin, että julkaisut keskittyisivät asiasisältöön ja käyttäjät voisivat verkostoitua mielenkiinnon kohteen mukaan ja asiasisällön perusteella, mikä Facebookissa ei ole nyt mahdollista.

Jos projektimme onnistuu ja saamme prototyyppiä aikaiseksi kevään ja kesän kuluessa, voi olla, että voimme jatkaa monia foorumin teemoja siellä niiden kesken, jotka haluavat rekisteröityä. Samanlaista yhteisöä ja ruoasta ja rukousaiheista keskustelua se ei tarjoa, mikä tämän foorumin etu on, mutta toisaalta tuoretta vettä virtaisi sitten nimenomaan asiakeskusteluun sellaisten käyttäjien taholta, jotka ovat rekisteröityneet palveluun ja ovat kiinnostuneet niistä aihepiireistä, joista tämän palstan käyttäjät ovat kiinnostuneet, ilman että muodollinen rekisteröinti foorumille on tarpeellista. Moderointivastuun kantaisi kukin omista päivityksistään ja niiden kommenteista (kuten Facebookissa).

Jään kyllä kaipaamaan sitä epämuodollisempaa jutustelua, jota täällä on ollut, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että sitä on niin paljon sosiaalisessa mediassa muutenkin, että sen lukeminen juuri foorumiformaatissa ei ole välttämättä itseisarvo. Näitä puheenaiheita toivon, että esimerkiksi fb-kaveruuden kautta voi monen kanssa jatkaa.

Foorumin keskusteluarkisto on siinä määrin arvokas, että palvelinten sulkeminen olisi ehkä liian julma teko. Todennäköisempää on, että muutan palstan jossain kohtaa arkistoksi ja hankin etusivulle jotain jolla saan palvelinkulut katettua.

Jos joku tuntee web-sovelluskoodareita, niin sellaisen tai sellaisten kanssa tarvitsisi muodostaa kontakti. Tämä on vähän rukousaihekin, jos tällaisten puhtaasti liiketoiminnallisten juttujen takia sopii rukoilla.

Olisiko tämä uusi palsta teologian ammattilaisille? Itseäni on viehättänyt tässä palstassa erityisesti se, että olen ummikkona saanut ottaa asioista avullanne selvää! Täällä on ns. hyvässä johdatuksessa kun lukee monen pätevän henkilön näkemyksiä ja niitä sitten itse punnitsee.

Jään kyllä kaipaamaan sitä epämuodollisempaa jutustelua, jota täällä on ollut, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että sitä on niin paljon sosiaalisessa mediassa muutenkin, että sen lukeminen juuri foorumiformaatissa ei ole välttämättä itseisarvo. Näitä puheenaiheita toivon, että esimerkiksi fb-kaveruuden kautta voi monen kanssa jatkaa.

En ole hirveästi tähän asiaan kommentoinut, mutta epämuodollisesta jutustelusta on sanottava, että olen usein ajatellut, että oma osio sille on auttanut näkemään keskustelukumppanit, erityisesti eri linjoilla olevat, tavallisina mukavina ihmisinä. Omat keskustelut ovat olleet arvokas mahdollisuus tutustua toisiin keskustelijoihin, mikä on helpottanut kommunikointia.
Joskus mietin olisivatko Kotimaa24 -keskustelut olleet tällaisen oman osaston myötä toisenlaisia…

Jos porukan keskeinen jutustelu hajoaa siihen, että jotkut vain ovat FB-kavereita joidenkin kanssa ja toiset toisten kanssa, niin en oikein tiedä omalta osaltani mitä teen uuden sovelluksen suhteen… Olen pitänyt “vanhanaikaisesta foorumiformaatista” ja nähnyt sen Facebookin sijaan paljon toimivampana keskustelualustana… Mielestäni on hyvä, että niitäkin vielä on. En ole teknisissä jutuissa kauhean uudistusmielinen, mutta tämä tietysti vain oma kokemukseni. Hyvä jos jollain lailla jatkuu…

Voisitko Willeh hiukan avata tuota web-sovellus ideaa? Mistä siinä on kysymys ja onko kysymys avoimen lähdekoodin ohjelmistosta vai jostain ihan omasta kehitteestä?

Vilhelm: “Voinko laittaa kaveripyynnön facebookissa?”
Willeh: “Älä laita.”
:peukku:

[quote=“vilhelm, post:5, topic:2244”]Vilhelm: “Voinko laittaa kaveripyynnön facebookissa?”
:peukku:[/quote]

Mitä tuollainen kuuluu foorumille? Jokaisella on oikeus suhtautua Facebookkiinsa juuri kuin haluaa. Mulla esim. on linja että kavereina vain ihmisiä, jotka olen tavannut livenä.

[quote=“Veli T, post:6, topic:2244”][quote=“vilhelm, post:5, topic:2244”]Vilhelm: “Voinko laittaa kaveripyynnön facebookissa?”
:peukku:[/quote]

Mitä tuollainen kuuluu foorumille? Jokaisella on oikeus suhtautua Facebookkiinsa juuri kuin haluaa. Mulla esim. on linja että kavereina vain ihmisiä, jotka olen tavannut livenä.[/quote]

Kuuluu tai ei kuulu, mutta älä ole niin tosikko. Edellistä “keskustelua/viestien vaihtoa” ei olla muuten koskaan käyty.

Tämä on ollut hyvä paikka olla ja elää, ja olisin täällä mieluusti jatkossakin. Toisaalta ymmärrän leipiintymisen ja väsymisen, sekä sen että jossain vaiheessa alkaa puhaltaa uudet tuulet ja yksinkertaisesti haluaa tehdä jotain ihan muuta. Tällainen foorumi on varmasti tosi raskas yhden ihmisen ylläpidettäväksi, vaikka moderointiapua saisikin. Kun se pääasiallinen vetovastuu yms. on juuri sillä yhdellä ihmisellä.

Itse asiassa minä en jaksa seurata sosiaalista keskustelua Facebookissa, vaan ole tehnyt sen vähän valikoiden täällä :slight_smile:

[quote=“Katmaar, post:8, topic:2244”]Tämä on ollut hyvä paikka olla ja elää, ja olisin täällä mieluusti jatkossakin. Toisaalta ymmärrän leipiintymisen ja väsymisen, sekä sen että jossain vaiheessa alkaa puhaltaa uudet tuulet ja yksinkertaisesti haluaa tehdä jotain ihan muuta. Tällainen foorumi on varmasti tosi raskas yhden ihmisen ylläpidettäväksi, vaikka moderointiapua saisikin. Kun se pääasiallinen vetovastuu yms. on juuri sillä yhdellä ihmisellä.

Itse asiassa minä en jaksa seurata sosiaalista keskustelua Facebookissa, vaan ole tehnyt sen vähän valikoiden täällä :)[/quote]

Jos keskustelu siityisi vaikka facebook-ryhmään, niin se olisi varmana erilaista, koska siellä ei olisi mahdollista käydä näin laajasti asioita läpi. Anonyymisyys poistuisi kuitenkin, niin silloin keskustelu olisi fiksumpaa, vaikka sinnekin voi vale profiilin luoda.

[quote=“Eijamaria, post:4, topic:2244”]Voisitko Willeh hiukan avata tuota web-sovellus ideaa? Mistä siinä on kysymys ja onko kysymys avoimen lähdekoodin ohjelmistosta vai jostain ihan omasta kehitteestä?[/quote]Omasta kehitteestä. :slight_smile: Kyse olisi ihan kaupallisesta sovelluksesta, joka pyrittäisiin rahoittamaan yhteistyökumppaneiden avulla. Pääpaino olisi opiskelijoissa, jotka lukevat kirjallisuutta ja suorittavat tiettyihin aihepiireihin liittyviä kursseja, jotta he voisivat suunnitella työtään ja seurata sen toteutumista ja samalla jakaa muistiinpanojaan ja kysymyksiään. Rekisteröityminen olisi kuitenkin avointa kaikille ja käyttäjät voisivat itse säätää sitä, kuka voi kommentoida heidän muistiinpanojaan ja kysymyksiään.

Itse asiassa Facebook osoittaa sen, ettei se anonymiteetin poistuminen takaa sitä että keskustelu pysyy fiksumpana. Sen verran monesti on pitänyt nimittäin ihmetellä, että millaista tekstiä ihmiset voivat ihan omalla nimellään ja kuvallaan kirjoittaa. Ehkä tässä tapauksessa kysymys on jonkinlaisesta turtumisesta ja tottumisesta. Ollaan jo totuttu siihen systeemiin, ja kun “kirjoitetaan netissä”, ajautuu aika rankkaankin kommentointiin omalla nimellään. Tai sitten jotkut ajattelevat, että sanoisivat sen saman muutenkin jossain muualla. En tiijjä. Face on vielä asia erikseen, kun jossain määrin voi vielä itse säädellä sitä ketkä kommentin näkevät (riippuen minne kirjoittaa), mutta sitten samoilla tunnareilla voi osallistua keskusteluun muissakin, julkisissa palveluissa, kuten esimerkiksi lehtien kommenttiosastoissa.

Tuo Willen uusi systeemi tietysti mahdollistaisi sen, että toisin kuin täällä, jokainen on vastuussa itse omista sanomisistaan. Eli jos joku haluaa möyhötä, niin se ei ole lain edessä ylläpitäjän syy että möyhötty on. Voi vaan tuumata itse että minkäs mie teidän typeryydellenne mahdan :slight_smile:

:kuulolla: Myydään tämän foorumin ylläpito-oikeudet Kulkurille, sitten kun hän syksyllä palaa ‘lomilta’ :slight_smile: :cool: ::slight_smile:

Itse asiassa Facebook osoittaa sen, ettei se anonymiteetin poistuminen takaa sitä että keskustelu pysyy fiksumpana. Sen verran monesti on pitänyt nimittäin ihmetellä, että millaista tekstiä ihmiset voivat ihan omalla nimellään ja kuvallaan kirjoittaa. Ehkä tässä tapauksessa kysymys on jonkinlaisesta turtumisesta ja tottumisesta. Ollaan jo totuttu siihen systeemiin, ja kun “kirjoitetaan netissä”, ajautuu aika rankkaankin kommentointiin omalla nimellään. Tai sitten jotkut ajattelevat, että sanoisivat sen saman muutenkin jossain muualla. En tiijjä. Face on vielä asia erikseen, kun jossain määrin voi vielä itse säädellä sitä ketkä kommentin näkevät (riippuen minne kirjoittaa), mutta sitten samoilla tunnareilla voi osallistua keskusteluun muissakin, julkisissa palveluissa, kuten esimerkiksi lehtien kommenttiosastoissa.

Tuo Willen uusi systeemi tietysti mahdollistaisi sen, että toisin kuin täällä, jokainen on vastuussa itse omista sanomisistaan. Eli jos joku haluaa möyhötä, niin se ei ole lain edessä ylläpitäjän syy että möyhötty on. Voi vaan tuumata itse että minkäs mie teidän typeryydellenne mahdan :)[/quote]

Ehkä itselläni on sitten tavallista suurempi itsesuojeluvaisto tai naivi kuva ihmisistä.

Et tunge nenääsi uteliaasti kaikkialle kuten minä :oops:

Foorumiformaatti käyttöliittymänä ei tietystikään ole vanhentunut ja on oikeastaan esimerkiksi f…kirjaa parempi. Paras on tietysti, että kyseessä ei ole kaupallinen toimija, jolla on oma agendansa jne.

Avausviestin sovellus kuulostaa hyvältä ajatukselta!

Pukki kaalimaan vartijana.

[quote=“Verity, post:3, topic:2244”]En ole hirveästi tähän asiaan kommentoinut, mutta epämuodollisesta jutustelusta on sanottava, että olen usein ajatellut, että oma osio sille on auttanut näkemään keskustelukumppanit, erityisesti eri linjoilla olevat, tavallisina mukavina ihmisinä. Omat keskustelut ovat olleet arvokas mahdollisuus tutustua toisiin keskustelijoihin, mikä on helpottanut kommunikointia.
Joskus mietin olisivatko Kotimaa24 -keskustelut olleet tällaisen oman osaston myötä toisenlaisia…

Jos porukan keskeinen jutustelu hajoaa siihen, että jotkut vain ovat FB-kavereita joidenkin kanssa ja toiset toisten kanssa, niin en oikein tiedä omalta osaltani mitä teen uuden sovelluksen suhteen… Olen pitänyt “vanhanaikaisesta foorumiformaatista” ja nähnyt sen Facebookin sijaan paljon toimivampana keskustelualustana… Mielestäni on hyvä, että niitäkin vielä on. En ole teknisissä jutuissa kauhean uudistusmielinen, mutta tämä tietysti vain oma kokemukseni. Hyvä jos jollain lailla jatkuu…[/quote]Periaatteessa tuonnekin voisi perustaa sellaisia kahvioita tai loungeja, jossa olisi mahdollista keskustella vapaammin. Suunnittelullinen ongelma liittyy siihen, että kuinka paljon päällekkäisyyksiä facebookin kanssa halutaan. Jos uudessa ympäristössä on paljon sellaisia ominaisuuksia, joita vain harva käyttää, se näyttää huonolta.

Oon hieman huolissani Willehn uudessa jutussa parista asiasta:

1. Kirjoitetaanko nimimerkillä vai omalla nimellä? Itse en ole halukas kirjoittelemaan omalla nimelläni, eikä varmasti moni muukaan. Asiallisuutta se ei lisää, se on Kotimaa24:ssä nähty monet kerrat.

2. Sovellus? Tarkoittaako se jotain kännykkä- ja tablettijuttuja?

Muuten tuollainen voi kyllä varmaan olla ihan hyväkin. Oon kuitenkin pettynyt siihen, että siitä vaihtoehdosta ei olla edes keskusteltu, että joku muu ottaisi ylläpitäjän vastuun tai sitä jaettaisiin jotenkin. Tosin tällä en nyt sitten tarkoita sitä, että olisin itse valmis tekemään willehoot ja hyppäämään teknomodesta ylläpitäjäksi :slight_smile: Voisin kuitenkin ajatella ottavani isompaakin roolia tämäntyyppisen palstan ylläpidossa, jos se on tarpeen. Kuten oon sanonutkin, niin mun mielestä tällaisen foorumin olemassaolo on hyvä asia ja haluan sitä kannattaa.

Onko tuossa systeemissä sitten edellytyksenä se että itsekin tuottaa tekstiä? Vai voiko vain rekisteröityä, ja seurata mielenkiintoisten tyyppien juttuja? Tietysti jos käyttäjät saavat suodattaa sen, kuka heidän juttujaan lukee, henkilö joka ei itse ole tuottanut mitään sisältöä voi olla karsittavien listalla :slight_smile:

Kiinnostavaa nimittäin olisi seurata tuollaisessa palvelussa asioita, mutta itsestäni ei oikein olisi tuottamaan mitään hedelmällistä (eikä itseluottamuskaan siihen oikein riitä).

Haluan kyllä kannattaa itsekin, jos joku henkilö tai kokoonpano jaksaisi hakata päätään mäntyyn ja jatkaa ylläpitoa.