Anonymiteetti foorumilla

Nähdäkseni foorumin anonymiteetti on lähtökohtaista. Se tarkoittaa, ettei ketään velvoiteta paljastamaan “reaali-identiteettiään” keskusteluun osallistumiseksi, vaan nimimerkki riittää. Anonymiteetti ei tarkoita sitä, etteikö foorumilla saisi kertoa itsestään ja jopa paljastaa - suoraan tai epäsuorasti - identiteettinsä.

Esimerkiksi minun identiteettini on kohtalaisen selkeästi löydettävissä, vaikka en ole sitä tietääkseni koskaan suoraan paljastanut.

Vastaavasti olen itse harjoittanut ns. foorumistalkkausta, eli arvuutellut keskenäni - ja joskus myös tuttujen kanssa - että kukahan on kukakin. Kaikki tämä arvuuttelu perustuu viesteissä oleviin tietoihin, jotka kirjoittaja on itse antanut itsestään. Tällainen “salapoliisityö” ei riko ihmisen anonymiteettiä; hänen tulee itse rajoittaa kirjoittelunsa niin, ettei ilmianna enempää kuin tahtoo.

Moderaattoreita ja ylläpitoa sitoo nähdäkseni vähintäänkin moraalinen velvoite olla paljastamatta julkisesti tahi yksityisesti mitään kirjoittajien identiteetistä, minkä he ovat saaneet virkansa kautta tietoon. Toisin sanoen, jos Willeh (ylläpitäjä) IP-osoitteita seuraamalla saa selville, kuka on kukakin, hänellä on velvollisuus olla jakamatta tätä tietoa.

Jos tietää, tai arvaa toisen kirjoittajan henkilöllisyyden, kuuluu vähintäänkin hyviin tapoihin olla paljastamatta sitä kenellekään muille foorumilla, netissä yleensäkin, sekä tämän ulkopuolella.